isolering imellem skalmur og let konstruktion

jeg skal til at bygge min garage op, det bliver en let konstruktion med skalmur af gasbeton der efterfølgende laves murstensmønster i og vandskures.

der kommer til at være ca 100mm hulmur imellem trækonstruktionen og skalmuren der vil blive sat bindere imellem.
jeg kunne godt tænke mig lidt indput til hvordan jeg:
- fugtspærre korrekt: skal jeg ligge en murpap på sokkel og lave en opbukket murpapimellem sokkel / gasbeton og ind mod trækonstruktionen fx eller er det tilstrækkeligt at ligge en i bunden?

- jeg kan også se at der nogen steder henvises til man bør have ca 50mm hulrum imellem skalmur og isolering, men at dette kan ungåes ved at bruge murbatts / filt ...hvad er det specielle ved dette produkt kontra bare at bruge ganske alm glasuld fx?

- skal jeg bruge vindpap?

jeg har en ide om at bruge 100mm murbats inde i hulrummet, vindpap på trækonstruktionen og så 100mm imellem trækonstruktionen, dampspærre og tilsidst en krydsfiner ell lign lyder det fornuftigt?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 50mm hulrum imellem skalmur og isolering, kommer fra SBI anvisning 267 :)
Herunder kan du se hvordan de anbefaler at opbygge din vægkonstruktion. 

-  Tegnebach (stud. bygningskonstruktør) 
Hvilken producent har du kigget på?
for de 50mm ventilationsspalte er der for at trykudligne, hindre regngennemslag og for at ventilere fugt væk. 

-  Tegnebach (stud. bygningskonstruktør) 
Hej.
Der skal mindst opretholdes en ventilations spalte på 50 mm mellem bagsiden af porebetonen og din vindpap.
Hulrummet må ikke udfyldes, da dette anvendes til ventilering af evt. fugtophobninger.
Murerfilt er glas eller stenuld også kaldet murbatts som anvendes til hulmur.
Din muret konstruktion er ikke en hulmur. 
Du skal tænke over hvordan du ventilerer konstruktionen i bunden. normalt med mursten kan man undlade en fuge på 3 sten. det kan du ikke i porebetonen.

Du kan få en smallere konstruktion ved at udfører en yderbeklædning af "fibergips" og op pudse denne med mønster.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
https://www.isover.dk/content/let-ydervaeg-med-skalmur

følgende læser jeg somom man kan slippe, dog skal jeg så have 125mm hulrum fyldt med murfilt... det tror jeg kan lade sig gøre i min konstruktion

Skalmur uden hulrum
Det er muligt at opføre en let ydervæg med skalmur uden det trykudlignende hulrum. I stedet monteres der min. 125 mm ISOVER Murfilt mellem skalmuren og det vindtætte lag.
Murfilten er vandafvisende, og vil holde fugt væk fra bagvæggen. Derudover vil det øge temperaturen på vindspærren, sådan at risikoen for fugtigt miljø mindskes.
 
Annonce
Jeg vil stadig holde mig fra det, da det muligvis vil gøre at porebeton vil indeholde en større mængde vand som den ikke kan komme af med på samme måde og herved nedsætte levetiden og forhøje chancen for frostspringninger. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej

Jeg er ved at lave nogenlunde samme konstruktion som vist I billedet ovenfor. De min 50mm er, som fortalt, til ventilering af konstruktionen, samt til at denne afstand for dine murbindere, så de har mulighed for at optage den bevægelse som er imellem de “mure”. I den nederste blok sætter du en ventilationsrist for hver blok. Så der skal være minimum 50mm fra dine klemlister til skalmurens bagside. Husk at montere murefolien korrekt, så den ligger bag din vindspærre i bunden af mure
Jeg ville personlig ikke fylde luftspalten op med isolering, da din konstruktion så ikke kan ånde, og dit træværk vil måske rådne. 

Forsat god dag :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis