Stiga villa hydrostat

Hej, jeg har købt mig en brugt stiga villa hst årgang 2005 og den køre enlig fint, men tænkte at give den ny motorolie og tjekke/skifte hydrostat olie. Er der nogle der har helt styr på det på en villa? Sidder der et filter på hydrostaten? Hvor meget olie skal der fyldes på? Udluftning?:)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke hydrostaten på en stiga..
Men generelt der er altid et filter, men på de billigere hydrostater sidder filtret inden i, og kan kun skiftes hvis man adskiller hydrostaten.
På de lidt mere proff modeller er der et udvendigt oliefilter, ligesom på en bil, der bare kan skrues af og skiftes.

Ligeledes er det ikke alle af de mindre hydrostater der har en aftapnings prop til olie, så skal gearet afmonteres og vendes på hovedet, så er man sikker på alt olien løber ud, alternativt kan man suge det op, men så er man ikke sikker på at få det hele op.
Og så har nogle fabrikater, sat gearet så man ikke kan komme til påfyldningsproppen, uden at man afmontere gearet.

Oliestanden tjekker du normalt ved påfyldningsproppen.
Vigtigt at du bruger den rigtige olie til gearet, så tjek lige op på det.

Udluftningen plejer at være, hæv det ene hjul fri, slå håndtaget til så man kan skubbe med maskinen.
Motoren på ca 1500-2000 o/m så aktivere du pedalen til bak 5-6 gange, derefter aktivere du pedalen til frem 5-6 gange.
Så slår du håndtaget til frikobling så man kan skubbe klipperen, tilbage til normal, og gentager med bak og frem, som beskrevet ovenover.
Så er den udluftet.

Hydrostat fra hydro gear, med udvendigt filter

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar👌 Ved heller ikke om det er nødvendigt at skifte det, jeg kan bare godt lide at vedligeholde mine maskiner og den er jo trods alt 15 år gammel:) men som sagt trækker den fint og der er ikke umiddelbart nogle fejl:)
Jeg købte en brugt zeroturn for et par år siden, jeg skiftede olie på gearene, der var ingen bundprop, og filtrene sidder inde i gearene.
Jeg sugede olien op, og fik det meste op..

Den gamle olie så da lidt slidt ud, så tror da helt sikkert det er en god ting at gøre.
Min var ca 12 år gammel, da jeg købte den, og jeg ved ikke hvor mange timer den havde kørt.
Vil du være god ved din klipper, så undlad at bruge den som "trækdyr" til tunge trailere ol.
Gearene på almindelige havetraktore er ikke bygget til at slæbe, meget andet en traktoren selv.
Selvfølgelig kan du da sagtens bruge en havevogn, og andre letter ting uden at skade.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad med at kontakte importøren for en bærkstedsmanual? Jeg fik en samme dag til min Jonsered, med detaljerede beskrivelser til netop olieskift, udluftning osv. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis