Vandret stolpe, understøtte hvordan og hvor meget? (Terrasse)

Hej
Jeg er kommet godt igang med min terrasse men ikke halvt færdigt. Er tvunget til at skrue ned for antallet af støbte fødder. Jeg vil derfor i min store sektion, som måler 470x703 lægge 3 vandrette 10x10 stolper på langs som understøtning til mine 45x120 strøer, hver af stolperne som 2x360cm. Hele sektionen er omkranset af nedstøbte strøer. Jeg vil derfor akkurat føre stolpernes ender under strøerne og fastgøre med vinkelbeslag. Stolpesamlingerne samles med hulplader/strøstykke.

Jeg håber I kan overskue projektet uden tegning/billede, ellers må jeg tilføje, når jeg kommer hjem.
Hvor mange støttepunkter vil I mene sådan en 2x360 stolpe skal have? Og hvor vil I placere dem? Enderne kommer ikke til at bære noget de første ca 45cm, da første strø først starter dér.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er der lige et billede med!
Det der går ikke!! Du må fjerne al jord. De render er ikke nok til at holde råd væk. Hvad er 2x360? Desuden vil stolper, som du vil bruge til at bære, vride. Der må et stykke trykket spærtræ til. Men det hele ville være meget nemmere, hvis du fjerner 30 cm muld.

 

uldal skrev den 10-06-2020 07:15:57

Det der går ikke!! Du må fjerne al jord. De render er ikke nok til at holde råd væk. Hvad er 2x360? Desuden vil stolper, som du vil bruge til at bære, vride. Der må et stykke trykket spærtræ til. Men det hele ville være meget nemmere, hvis du fjerner 30 cm muld.

Tak for svar! Selvfølgelig ikke lige det jeg drømte om at høre! Grunden til jeg ville bruge stolper er, at de er klasse A trykket? Men hvis de vrider sig, så er det selvfølgelig no-go. Med spærtræ, hvilken dimension vil du så foreslå?
Angående jord, jamen så må jeg jo bare igang igen med skovlen...
edit: med 2x360 mener jeg 2 stk 360-stolper i forlængelse. Hvad skal jeg bruge i stedet så, når dybde er et problem, og det gerne skulle ende med så få støttepunkter som muligt?

 

Og flere spørgsmål: Med spærtræ, så mener du høvlet træ, for at det er mere ret? Min erfaring er indtil videre, at det høvlede træ ikke er specielt ret alligevel?
Spærtræ er mere formstabilt. Men hør her:
lav min 10-15 cm luft under terrassen. På de 3-4 meter vil jeg foreslå 2 understøtninger.
su graver ned 10-15 cmr, jævnt fordelt hvor strøen skal ligge. Læg stampet sand ud og en gammel 40x40 haveflise ovenpå, som du lægger i vatter.
nu læggersu en ukrudtsdug ud under hele terrassen. Dels holder det fugt ude, dels de der selvgroede tingester.
gå i Biltema og køb de her. Der er to slags, der dels er forskellige i højde og bæreevne. Go fornøjelse.

 

Tak for svar. Jeg kender til et par stykker som har opklodset terrasse, hvor resultatet efter lidt tid ikke længere er så godt. Mine reglar er absolut ikke pæne og lige mere, så jeg er mildest talt lidt forbeholden for ikke at have dem siddende fast til noget forankret i jorden. Hvis jeg nu vil holde fast i planen om et fundament af 3 faststøbte stykker i mine nuværende render (hvor jeg graver mere væk), hvad vil I så anbefale at bruge?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis