Ændring af kontakt til stikkontakt

Hej, jeg har en installation fra ca. 1974. Der er to kontakter, hvoraf den ene går til lys, denanden bliver ikke brugt. Jeg vil gerne lave en stikkontakt istedet. Kan nogen hjælpe mig med hvordan det skal forbindes, om jeg det overhovedet kan lade sig gøre?Bedste hilsener Søren
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare for at være helt sikker. Du havde 2 afbrydere og 3 ledninger, inden du gik i gang med at montere stikkontakten?
I så fald kan det ikke lade sig gøre uden at trække en ekstra ledning.
Stikkontakten du har monteret, skal i øvrigt have en aktiv jord-leder, så den skal også trækkes ekstra.

Den stikkontakt er bare en jeg lige fandt i gemmerne. Jeg vil købe en uden jord. Der kommer en en sort, en blå, og en brun ud af væggen. Blå og brun går til tænd/sluk kontakten. Den sorte og en brun gik i den nederste tænd/sluk. Kan jeg ikke monterer en stikkontakt i det set-up?
 Kan jeg ikke monterer en stikkontakt i det set-up? 
Nej det kan du ikke, fordi du skal have en stikkontakt med jord. Den kan ikke købes uden jord. Du kan muligvis ændre den blå til at være nul og den sorte til at være tændledning, som er blå nu. Hvis din installation skal være lovlig, skal der føres en jordledning frem.

fase
Ok, men der er ikke jord på de andre stikkontakter i den bygning. Er det så fordi bygningen er fra ‘74, eller er den bare ulovlig ? 😊
Annonce
Den stikkontakt, som linket viser er med jord. Når der er et hul i stikkontakten til jordbenet i stikproppen, skal der være en aktiv jordforbindelse. Det er lovens bogstav.

fase
Hvis din installation er ført i rør, kan det måske lade sig gøre, uden for meget bøvl...
Det er dog arbejde for en autoriseret..
Om der er krav om jord, lyder det til Fabrin ved, så endnu en grund til en elektriker..

De ledere du har i dåsen, er ikke dem du skal bruge til at opsætte en stikkontakt.
Der mangler en nul-leder (og jf. Fabrin også en Jord..)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jakopzen skrev den 09-06-2020 15:40:56

Ok, men der er ikke jord på de andre stikkontakter i den bygning. Er det så fordi bygningen er fra ‘74, eller er den bare ulovlig ? 😊

 Det er fordi bygningen er fra 74


fase
Ok, tak for hurtige svar. Jeg må have fat i en elektriker. 😊
Jeg ved ikke, om din elektriker må ændre i installationen, og altså opsætte en stikkontakt uden jord?
Det var jo ikke lovpligtigt på opførselstidspunktet..
Man kan sagtens købe stikkontakter uden jord, så vidt jeg ved er det jo ikke ulovligt at udskifte eksisterende stikkontakter (en uden jord, skiftet til en ny, uden jord)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis