Hvordan laver jeg en sokkelklods?

Hej,
Jeg skal til at lave nogle sokkelklodser med mønstre i - og tænker derfor lidt at jeg skal have gang i en overfræser - men kan den klare arbejdet som jeg ønsker? Jeg har vedhæftet et billede af hvad jeg gerne vil lave.
Lidt mere info.Målene er 138mm bred, 300mm høj, 30mm dyb og med en fræsning på tre ud af de 4 sider. S
Dybden på det udfræsede skal være min. ca. 27mm

Materialet havde jeg tiltænkt skulle være fyr.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens lave noget mønster med overfræser. Men det kan ikke laves sådan på frihånd. Den vil køre sine egne vegne en gang imellem.
Så der skal laves nogle skabeloner afhængig af hvor indviklet dine mønstre er.
Jeg har levet det i plader i runding over vinduer. En cirkel i midten og 2 cirkel udsnit med meget større diameter, på sådan en måde at det ligner et øje. Men der skal køres efter skabelon.
Overfræser har ofte skabelon ring, så man kan lave skabelon ca 30 mm større end virkeligheden. Men der skal regnes lidt på diameter på både skabelon ring og fræse værktøj. Så jeg vil anbefale at lave en prøvekørsel i et andet stykke træ.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hejsa,
Mange tak for svar.
Det er jo faktisk blot ét enkelt "snit" der skal laves på hver kant med en kvartstaffræsejern.
Er det ikke nok blot at spænde et ekstra stykke træ på troppen af elementet der skal "skæres" på, som man så kan spænde imod og bruge som rettesnor? 
Der er 2 - 3   metoder.
!. som du nævner med en førings bræt som skrues fast på emnet.
2. Men et land som spændes på overfræser så den kører i en bestemt afstand fra emnets kant.
3. bruge den type fræsejern der har en lille kugleleje nederst. Så kører man også efter emnets kant, men indstilling af dybden afgør hvor kraftig en 1/4 staff man får.  

Mange tak for hurtige svar.
Så denne kugle markeret her?
Ja netop det er den der er beregnet til at lave en runding.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis