Fix a Floor, erfaring løse og skrukke fliser

Hej Alle,
Har ”høstet” meget god viden herinde og vil nu give lidt igen og dele nogle erfaringer med Jer.

Har ca. 20 fliser (33x33 cm, 20 år gamle) i stuen der er skrukke og et par knaser når man går på dem. Har ikke villet skifte dem ud da forrige ejer af huset har lagt fliserne indunder trappe-repos til første sal, hvilket jo ikke ligefrem motiverer én for at udskifte dem.
Anyways; jeg faldt over Fix A floor og tænkte at dét var løsningen. Checkede diverse videoer på nettet – også dem der ikke lugtede for meget af TV-shop og reklame, men lignede ”ægte” DIY videoer. Sælgeren hos Flise-Bent påstod også, at de havde firmer der hentede ”masser” af Fix a Floor når de skulle ud og rette på badeværelser/fliser hvor det var gået lidt for stærkt.

Jeg udvalgte 10-12 fliser der var tydeligt skrukke og hvor hulrummet gik fra fuge til fuge. Borede indgangs- og udgangshuller helt efter forskrifterne og gik i gang.…. Intet skete. Prøvede endda at fortynde cirka 50% med vand for at få det til at flyde bedre. Intet skete.
Har endda prøvet at suge med støvsuger i ”udgangshullet” for derved at trække limen ind under med vacuum – intet skete.
Dog skal det siges at efter 10-15 min var limen sunket ned et par steder …altså den minimale mængde der lå i hullet og ”ovenpå”. Og næste dag var der få steder hvor hulrummet under flisen var ”væk” omkring ”indgangshullet”, dog max 1-2 cm ind under flisen.
Konklusion: Det virker ikke og er fake. Hvis du er heldig/tålmodig og bruger en halv lørdag på det, kan du måske redde én enkelt flise. Men det man ser på nettet er fake – man borer ikke bare 3-4 huller, stikker spidsen ned, trykker på fugepistolen og så popper der Fix a floor op i den anden side af flisen og flisen sidder perfekt igen - No way. Men som jeg prøver at lære mine børn: hvis noget lyder for godt til at være sandt er det dét som regel også :-)

Hvis der er andre der har positive/lignende erfaringer og / eller løsninger på ovenstående så sig endeligt til.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for at dele din erfaring. Jeg har ikke hørt om det før og så deres video inden jeg læste resten af dit indlæg (https://fixafloorworldwide.com/fix-tile-floors ). Syntes det så liiiidt for nemt ud, for det må kræve at det er et meget stort hulrum, der er ubrudt helt ud til fugen. Det tvivler jeg på er tilfældet ret mange steder.

Så det passede jo fint med din erfaring også!

Men jeg har faktisk tænkt tanken før...at det (i teorien) ville være smart at sprøjte mørtel/fliseklæb ind under en hul flise og understøtte den, fremfor at bryde dem op og omfuge mv.

Mvh. AllanE
Når de er så "løse" og kun hænger i gummifugen.. ja, så kan det nok virke.. ellers er det bare reklamegas (og nok optaget til lejligheden)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har prøvet Fix-A-Floor med held succes. Den største udfordring var at lave huller ind til hulrummet, men hvor klinkerne også var løse i fugerne gik det fint. Fliser, hvor kun hulrummet er i midt under flisen, vil jeg udskifte. Men kan man bore huller via fugen til hulrummet under den skrukke flise, løser Fix-A-Floor opgaven. 
Jeg har brugt det med held i vaskekælderen. Her var det et område på 1 kvm der var skruk. Tegnede det op med kridt og valgte strategiske steder at lave huller. Jeg oplevede at nogle af hullerne ikke virkede - de var ikke til at presse lim igennem. Andre steder tømte jeg næsten en hel patron så fliserne løftede sig og limmen kom op tre-fire fliser væk.

Jeg kan høre at der er nogle få steder, som stadig knaser, men generelt så fungerede det meget let. Lavede en del huller, og stoppede ørepropper i når de flød over. Som sagt - jeg er tilfreds med resultatet - men nej - det er aldrig så let og enkelt som det ser ud i reklamer.

Tror måske det fungerer bedre til større områder på tværs af flere fliser, end på enkelte fliser der er skruk. Der skal i hvert fald være et hulrum der hvor du borer ned. 


Mvh Troels
Annonce
Badeværelses-gulvet i huset her består af stift-mosaik, udført i 1970.  Lige inden for døren var et område på ca. 15 x 50 cm med tiden blevet "skruk". Jeg valgte i går at prøve at udbedre skaden med produktet Fix a Floor. 

Fugerne i stiftmosaik er smalle, så jeg skulle bruge det tyndest mulige bor, som er anvendeligt sammen med patronens spids, hvilket er 3,5 mm. 

Da jeg uden vanskelighed havde fyldt produktet i de fleste af de borede huller, men manglede et par stykker, gik noget galt: der kom ikke mere produkt den rigtige vej ud af patronen. Det viste sig, at stemplet i patronen var tiltet og at indholdet lækkede bagud, øv! Produktet er tyndtflydende som fløde, men heldigvis let at tørre op / rengøre efter. Efter den foreskrevne 24 timers belastnings-/ tørretid var lidt af produktet, som i mellemtiden var dukket op på overfladen, stadig let af tørre af, dvs. endnu ikke størknet.  

Det er min vurdering, at dette produkt er et godt valg ved udbedring af en skade som den beskrevne, men det er klart en fordel at have erfaring i at bruge det.
Tak for info. Hvordan er det nu, hvor det har haft nogle dage til at tørre? Lyder fliserne/mosaikerne stadig hule eller tyder det på, at det har virket?

Mvh. AllanE
Hej AllanE,
Fliserne/mosaikkerne lyder ikke længere hule, og alt tyder på, at produktet har virket godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis