Hvordan opmærkes eltavle korrekt?

I min eltavle, har jeg én gruppe (tror jeg det hedder), hvor der sidder én sikring af 10A, der hører til alle lampeudtag, stikkontakter, osv i hele huset. Lidt ved siden af sidder 3 sikringer á 16A. Den ene hører til min ovn (kraft), og jeg går ud fra at de andre tilhører hver deres kraft, der sidder ubenyttet andre steder i huset.

Der er ingen opmærkning på eltavlen. Kan jeg med god samvittighed skrive MAX 10A ved den ene gruppe og MAX 16A ved den anden?
Udover dette skal jeg vel også skrive hvor hvilke sikringer hører til. Kan jeg bare skrive "Ovn", "Vaskemaskine, bryggers", og hvad skriver man på sikringen til alle stikkontakter og lampeudtag? Hvis jeg er usikker, kan jeg så evt skrive MAX 10A på dem alle?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gruppe, som forsyner ovnen og vaskemaskine mærkes: Ovn, vaskemaskine maks. 16A. Den anden gruppe med en 10A sikring mærker du: Lys1 maks. 10A. Hvorfor skulle du skriv maks. 10A på dem alle, når der er en gruppe med 16A. For øvrigt kan der sættes en 13A sikring i gruppen med 10A sikring, så måske skulle du overveje at skrive maks. 13A i stedet for 10A.

fase
Det går jo ikke med Max13A hvis der nu er gamle stofledninger mv.
 
Så skal det være en installation fra før 1960, og så havde gruppeafbryderne været sorte, men det melder historien ikke noget om.

fase
S. Fabrin skrev den 08-06-2020 15:54:25

Den gruppe, som forsyner ovnen og vaskemaskine mærkes: Ovn, vaskemaskine maks. 16A. Den anden gruppe med en 10A sikring mærker du: Lys1 maks. 10A. Hvorfor skulle du skriv maks. 10A på dem alle, når der er en gruppe med 16A. For øvrigt kan der sættes en 13A sikring i gruppen med 10A sikring, så måske skulle du overveje at skrive maks. 13A i stedet for 10A.

Jeg står overfor et salg af et gammelt hus, og er bekymret for mit ansvar samt andres helbred, hvis nogle ledninger ikke kan holde til de 16A og starter en brand. Det var sådan, da jeg overtog huset, men jeg vil hellere være på den sikre side og markere "for lavt", hvis det giver mening.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er sådan en type gruppe, der sidder.
Ovnen er egentlig et komfur, så der er kogeplade indbygget i. Beklager misforståelsen fra min side.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det giver overhovedet ingen mening at mærke det for lavt. Hvis ledningerne i gruppen er 2,5 mm2 er sikringsværdien, da huset blev opført, 16A. Har der ikke siddet 16A sikringer i gruppen i flere år? Så det starter ingen brand. Nu skriver du ikke noget om, hvor gammel huset er. Du har heller ikke vist et billede af gruppetavlen.
Nu ser jeg lige billedet af den ene gruppeafbryder. Det er en nyere installation, så du behøver ikke bekymre dig.
Du retter så bare teksten til: Komfur, vaskemaskine maks. 16 A.

fase
Tak for hjælpen :)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er det gaskomfur med ovn. Og har du ikke vaskemaskine på denne gruppe. Jeg synes kun at kunne se 1 sikring i din 3 fasede gruppe. Men det har ingen betydning på opmærkning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis