Mit afløb stopper - overtryk?

Problem:
- Mit afløb stopper til eller løber meget langsomt. Det gør at det begynder at lugte efter kort tid.

Hvad jeg har gjort:
- Komplet adskillelse af vandlås og hele systemet vist nedenfor. Alt er skilt ad og renset med spul og flaskebørste.
- Rør fra vandlås mod fedtbrønd er suget tør og spulet. Fin gennemgang og jeg fandt ikke de store propper
- Fra fedtbrønd og videre er der renset med 8 meterfjederrensning. Jeg fandt heller ikke her de store propper.

I kan se rør fra køkkenet og videre ud til fedtbrønden. Brønden har indløb fra køkkenet i bunden og længere oppe udløb. Øverst ligger den dejlige kage af "fedt og snask".

Når afløbet er stoppet, kommer der fuld gennemgang ved at løsne tilkoblingen i den røde cirkel. Så siver der luft ind i systemet og det drænes fuldstændig.

Opsamling
Det ligner ikke en prop, så jeg kan ikke rigtig se jeg får noget ud af at få en spulebil og og spule længere ude. Kan i se fejl i monteringen eller andet? Siger det jer noget, at der er gennemgang når jeg løsner den tilkobling der er markeret i den røde cirkel?

Andre tips til fejlsøgning?

På forhånd tak. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet lyder i mine ører til at være i fedtbrønden, hvis udløbet fra den er over indløbet fra køkkenvask.
Problemet er at at når du lukker vand ud i vasken, så spærre luften i røret, - der burde være frit videre udad i systemet, så luften "foran" vandet blot kunne forsvinde udad i systemet.
Som det er nu så har du en ekstra vandlås i fedtbrønden, som spærre for luften, - når du løsner tilkoblingen, så åbner du for at det indespærrede luft kan slippe ud, og derfor dræner vasken perfekt.
Det undrer mig lidt, hvis det nogensinde har fungeret godt med de to "vandlåse" efter hinanden, tror du skal rense din fedtbrønd og se lidt nærmere på konstruktionen af den, den bør ikke fungere som en vandlås.
Tak for jeres svar.

I har ret - der er en vandlås ude i køkkenbrønden også. Det bemærkede jeg da skulle rense på den anden side af køkkenbrønden, fordi det var svært at få skubbet rensefjederen igennem. .

Jeg har renset køkkenbrønden af flere omgange over de seneste par år. Problemet er altid tilbagevendende, så jeg vil gerne være fri for den.

Vi har ikke kloakering, så forventer at spildevandet ender i septiktanken/bundfældningstanken.

Et par spørgsmål.

1) Er det et arbejde for autoriserede at sløjfe brønden og forbinde de to ledninger på hver sin side af den?

2) Bør jeg ikke sætte en rensebrønd på stedet hvor samlebrønden tidligere var? Så er der adgang til evt. spuling eller rensning udefra i stedet for igennem køkkenet.

Andet?
1. Når du spørger, er svaret, ja det er autoriseret arbejde.
2. Den autoriserede kloakmester vil måske sætte en spulebrønd. Det går fint uden.

fase
Jeg vil bare lige sige at jeg savner en køkkenbrønd. vi har også egen nedsivning men der er nok 20m hen til trekammerbrønden og på den strækning når fedt og lignende at størkne så ca en gang hvert tredie år må jeg ha gang i højtryksspuleren.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 08-06-2020 17:47:12

Jeg vil bare lige sige at jeg savner en køkkenbrønd. vi har også egen nedsivning men der er nok 20m hen til trekammerbrønden og på den strækning når fedt og lignende at størkne så ca en gang hvert tredie år må jeg ha gang i højtryksspuleren.

Interessant. Hvordan vil du så lave det for at undgå de to vandlåse som jeg har problemer med?

Hvis der er en vandlås i køkkenbrønden behøver du jo ikke en under vasken. Hvis du vil beholde den under vasken ville jeg lade udløb fra vask munde ud over niveau i brønden


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Og der ville jeg gå med Kovas sidste løsning, at lade den munde ud over niveau i brønden.
Hvis du bare sløjfer vandlåsen under vasken, så har du formodentlig stadig langsom aftræk fra vasken, - fordi luften i røret skal presses op gennem alt vand og fedt ude i brønden.
Grundlæggende burde det ikke give problemer med vandlås under køkkenvasken, men selvfølgelig hvis brønden er stoppet er der problemer. Når en køkkenbrønd stopper er det ofte i selve vandlåsen der sætter sig fedt og det kan du nok ikke klare med en rensefjeder.
Du skriver “længere oppe udløb” og det virker forkert. Prøv at tøm brønden helt og se om vandlåsen ikke sidder længere nede.

Bare kald mig BBB 
Den sidste løsning er også den jeg kan huske fra der hvor jeg har boet med en køkkenbrønd.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis