skibslak vil ikke hæde helt op, over gummifuge

Jeg har lavet et lille børne værelses bord med tillægsplade. Det er til en 12 årig barnebarn, og opgaven var at hun skulle kunne lide bordet om 20 år også.  Det er hårde krav da mode og syn på tingene kan ændre sig meget.
Jeg har fået lavet en fin bordplade af sammenlimede ru brædder, høvlet, slebet, brændt lidt i overfladen, slebet og lakeret det 2 gange. Der er savet 3-4 mm brede spor imellem hver bræt. Sporet er så fyldt op med sort fugemasse. På fugemassen står der at den er overmalbar. Den skibslak jeg har givet bordpladen hærder fint op på træet, MEN på selve fugen så klistrer den lidt på fingrene selv her efter den har stået 1 uge.
Den står i værkstedet så temperaturen er vel 8-10 grader.
Kan jeg afhjælpe det ved at stille den ind i stuetemperatur,
eller kan jeg varme den meget op ved at køre ned over med en varmepistol.
Eller er der andre fidusser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er Dana gulvfugemasse 553 kan det hjælpe at stille bordet ind i varmen ved almindelig stuetemperatur så hærdningen fremskyndes.

Har du husket at lægge bagstop så fugemassen ikke hæfter i bunden? Varmepistol og lak er en dårlig kombination. Du risikerer lakken bobler op.

Almindelig gulvlak er ikke elastisk nok. Det ville have været bedre at bruge Tonkin lak da den er mere eftergivende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tonkinlak er også skibslak, men mere elastisk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Undskyld men det var lige sent nok i aftes til at jeg fik det hele med. Der er blot kørt en fuge ned i ca. 3 mm dybde med dyksav og altså ikke nogen bagstop ned i fugen. Så er der høvlet og puset efterfølgende så fugen står skarp. Jeg tror dog ikke det har nogen betydning for lakkens evne til at hærde færdig.
Lakken er Trip Trap "trægulve lak skibslak blank." Der er angivet at det er til indendørs og udendørs træværk. I brugsforvirringen står der at det egner sig til trappetrin, gelændere, Borde, reoler og træværk på både ( over vandet)
Fugemassen er sort C-T-1 Det er en universal fugemasse fra Svalk.
Der står at den "løser altid opgaven første gang"  
Desuden en hel masse egenskaber bl.a. "kan males"
Jeg hr brugt den til at fuge over køkkenbord samt til fliser over komfur. Her er erfaring at rengøring ikke kan foretages med vand, men der kan bruges sprit eller renset benzin.
Jeg har i dag olie behandlet 13 trappetrin, og de kræver 15- 20 grader. Så værkstedet opvarmes med varmeblæser. "problem bordpladen" er så stillet ca. 1 m fra varmeblæser så den får noget glæde af opvarmningen. Så må jeg se i morgen om den nipser lidt mindre på fingrene. Gør den det er det jo vejen frem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problemet med Svalk fugemasse er, at de kun oplyser det er et polymer produkt. Det gør det svært at beregne hvilke fugtigheds og temperatur forhold der skal overholdes for at opnå forenelighed når produktet efterbehandles med i Eriks tilfælde - skibslak.

Det lyder som en farbar vej at lade tiden vise om det er den rigtige løsning som Erik har valgt. Til gengæld bliver jeg irriteret på de producenter der ikke giver de korrekt oplysninger. De må tro vi er idioter der ikke har styr på de kemiske processer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Nu har den stået 2 døgn i den varme luft strøm fra varmeblæser. Det har ikke hjulpet en skid.  
olieringen at trappetrin har heller ikke brug for yderligere varme, så det bliver slukket. Så må jeg se til weekend om det har rettet sig lidt.
Hvis ikke så har jeg udtænkt en plan B
Lægge en god malertape hen over, og så skære fugen op med dyksaven. Så vil jeg forvente at malertape netop passer så jeg kan fuge uden at få lakken griset til. Trække malertape af og se at fugen står skarp.
Der bliver nok lavet et forsøg på en anden pind forinden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har netop fået at vide, at fugemassen kan forlænge tørretiden for lak med flere uger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja ok men jeg kunne ikke føle nogen fremgang i processen. Så fuger er savet ud med dyksav på skinner netop igennem et lag god malertape. Så er der fuget direkte ned i rillen og det ser ganske godt ud.
BORTSET fra en lille fejl med klingebredde, så alle 4 riller måtte  laves lidt bredere end først planlagt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også