Fugning af tilbageliggende fuger (udendørs).

Hej.
Mit hus fra 1969 har tilbageliggende fuger. De er i fin form - altså ikke dårlige. Men for at få et lidt andet udtryk, vil jeg fuge facaden, så der bliver fuger "helt fremme" ("skrabefuger"). Se billeder.
Facaden kan også ofte se lidt beskidt ud, da der samler sig skidt "på kanten" af stenen.

Jeg regner med en let afrensning med højtryksrenseren inden fugning.

Jeg ved ikke hvilken type/blanding som den gamle mørtel er.
Hvad type/blandingskal jeg bruge nu ?
 



/ Raz100.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Fugedybden er ikke nok til at de nye fuger vil kunne holde i særlig mange år.
Fugerne skal kræses 26-30 mm ud fra murstens facaden og derefter fuges, for at have en holdbar løsning.
Man kan købe et fugefræsersæt til vinkelsliberen til billig penge.


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Og husk at det er et meget stort stykke arbejde. Når du kører med fugefræser så er der anbefalet at man kun bruger den 6 timer daglig. Jeg vil anbefale at du overholder dette. Det glemte jeg, med varige men i den ene finger.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-06-2020 21:43:39

Og husk at det er et meget stort stykke arbejde. Når du kører med fugefræser så er der anbefalet at man kun bruger den 6 timer daglig. Jeg vil anbefale at du overholder dette. Det glemte jeg, med varige men i den ene finger.

 Det har jeg også lært på den hårde måde, med fugefræser, nedbrydnings- og borehammer m.m.  kan bruge værktøjerne en halv time, så begynder mine fingrer at låse sig i det greb som jeg har om maskinen. 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Fuge dybden er lige nu 8mm.
Vil det sige, at man anbefaler 26-30mm dybde - altså jeg skal fjerne ca. 20mm af mørtelfugen ?

Hvad kan i sige om blandingsforholdet + type mørtel ??

pft.




/ Raz100.
Jeg vil ikke kloge mig i, mørteltype eller blanding, men hvis du går igang, så vil jeg anbefale at starte på det mindst synlige sted på huset. Har du ikke prøvet før, så er det bestemt ikke en nem opgave at løse til perfektion, - og alt mindre end perfektion vil være meget værre end husets nuværende udtryk.
At fuge helt rent uden det mindste på stenene er både svært og meget langsommeligt, hvis man ikke er meget øvet. Og da dine sten ikke er glatte, men nærmest ruflede, - så tror jeg ikke du skal regne med bare lige at børste overskydende mørtel af, og så er alt fint. Der er så også spørgsmålet om stenene overhovedet tåler afsyring, det er ikke alle som gør det.
Men hvis du giver dig i kast med denne rimelig store opgave, så tag lige lidt billeder før og efter, så vi også kan se forskellen i udtryk, - for du har givetvis ret i at huset vil ændre markant udtryk med fyldte fuger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis