Hej. Jeg har for halvandet år siden fået lavet en tilbygning med et værelse og et badeværelse. Tilbygningen er med fladt paptag ca 5 graders hældning som står ryg mod ryg mod naboens tilsvarende tilbygning, hvis taghældning måske er lidt mindre (det er et byhus hvor hovedhuset deler gavl med naboen og tilbygningen dermed ligeså).
Her i foråret opstod der pludselig en dårlig lugt i badeværelset. Jeg kunne ikke definere lugten - hverken hvad den kom af eller hvorfra den kom. Jeg synes hverken det eventuelt var af dødt dyr fra loftet eller kloak - vandlåse, vaskemaskine, kloakudluftning osv. er også indtakte og der er ventilation i loftet med ventilator. Jeg fandt ud af, at den næsten forsvandt, når jeg bare havde vinduet minimalt på klem, og tænkte det måske så var fugt. Badeværelset er dog aldrig rigtig brugt, så i så fald skulle loftet komme fra utæt tag. Det mystiske var dog, at der kom en masse spyfluer, som kom ind gennem hulrummet bag det væghængte toilet, hvor der er adgang til loftet (lugten var dog ikke stærkere i dette hulrum). Selv efter måneder kom spyfluerne igen, når jeg bare lukkede vinduet.
Mens mit tag er fladt er min nabo's med bølger. Tagryggen slutter derfor ikke tæt på hans side. Jeg tænkte derfor, at der måske her kunne komme regn ind via hans meget flade tag måske kun 3 graders hældning (når vinden kommer fra den "rigtige" retning) og derved gøre isoleringen våd. Ville det kunne skabe en dårlig lugt vådt isolering? Og ville denne lugt kunne tiltrække spyfluer, som mig bekendt ellers kun lever i kød/døde dyr (her er det mærkelige at de kommer tilbage med måneders mellemrum, men kun når jeg lukker vinduet i badeværelset)?