Lidt spørsmål inden der bliver støbt gulv

Hej er igen med at leve klar til at få støbt gulv i flere rum i huset. Har lagt flamingo ud og de steder hvor der er luft ud til sokkel har jeg smidt lecanødder i. Jeg regner med at bestille flydebeton.
Skal der gøres noget ved laca'en? Tænker på om de ikke gerne vil stige op i betonen. Der er jo masse af luft i dem. Så hvordan sikre man sig de bliver hvor de skal?

Har smidt et billede af hvor der er mest leca på grund af sokkel. De andre steder er der slet ikke så meget luft ud til væg

Har et enkelt sted eller 2 hvor der er lidt mellemrum mellem flamingo. Hvad lukker man med der ?

Smider man kant isolering hele vejen rundt eller kun mod ydervægge

På forhånd tak for svar
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PU-skum Både til sprækker og leca.

Kantisolering på samtlige vægge, ellers får du kuldebro.

NB: Afhængigt af hvor du bor, så kunne man også overveje radon-spærre langs kanten. Nemt at lave når man alligevel er i gang.

PU kan suge fugt, det kan brøndskum vist ikke. Så jeg tror det reelt set handler om risikoen for at PU-skummet opfugtes nede fra jorden. Hvis det er et tørt område, så ville jeg ikke være nervøs for at bruge PU.
Kantisolering er til at isolere mellem ydermur og det støbte gulv. Kuldebroer opstår mellem ydervæg og gulv.

fase
Når du bruger flydebeton ( hvilket jeg ikke forstår ) så skal alle sprækker være super tætte. Ellers flyder betonen ned og breder sig i alle luft rum og forringer isolerings evnen. Leca skal holdes nede ellers kan de svømme op. Både til sprækker og Leca er pu skum godt.
Om PU skum kan suge fugt er irrelevant oppe i den højde. Der skulle der gerne aldrig være fugt.
Kant isolering er ud imod ydervæg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg ville sætte kantisolering på, på både yder- og indervægge. Så er du sikker på at betonen kan arbejde, idet flamingoen kan give sig lidt og optage eventuelle bevægelser fra betonen.

Du er nødt til at skumme revnerne. Lecaen vil flyde op og give frygtelig bøvl. 


Mvh. Christian M
 

Jeg forstå ikke at du har brugt leca hvis væggen er plan.
Du bør skubbe din eps helt ud til muren og ikke bruge leca. Eps skal ligge i forbandt, Dvs. At dine plader afsluttes forskudt så samlingen mellem to ender ikke danner en lang sprække.
Så skub den ene bane helt ind til muren i den ene ende, og den anden bane ud til muren i den anden ende. Herefter skæres en strimmel eps der passer. 

Elektronikteknikeren
har bestilt noget skum der ikke suger vand, bare for at gå med livrem og seler :-) Gregeren: muren er ikke lige nogle cm nede begynder sokkel og den er bestem ikke lige. og da jeg ikke vil slå/skære at soklen, kan eps ikke komme længere ud end den er på lige det sted derfor leca.

men tak for svar. jeg bil tætne så der er klar til beton
S. Fabrin skrev den 07-06-2020 00:01:48

Kantisolering er til at isolere mellem ydermur og det støbte gulv. Kuldebroer opstår mellem ydervæg og gulv.

Der bør altså isoleres ud mod indervæg, specielt hvis den stå på et fundament. Ellers får du kulde nedefra. Samtidig er kantisolering med til at optage bevægelse. Ikke meget flydende gulv over et gulv som er støbt fast på alle indervæggene.


I mig bog er det altså noget sjusk at undlade kantisolering på indervægge.
Hvis man sætter kantisolering ved alle (inder)vægge, må det gøre det nemmere at lægge fliser bagefter, fordi der ikke kommer uventede revner ved de vægge flydebetonen er støbt sammen med.
Dine leca nødder/ærter kan du dække med et tyndt lagt cement blandet med sand (+ vand)


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis