Varmt vand i udekøkkenet. Hvad ville du gøre?

Hejsa.

Jeg har en udendørs med blandingsbatteri hane der både leverer varmt og koldt vand et stykke fra udekøkkenet.
Det er den der skal levere vand til udekøkkenet, men da blandingsbatteriet sidder i udehanen, kan man ikke justere vandtemperaturen ved køkkenvasken.
Jeg har snakket med min vvs'er og fundet ud af at man er nødt til at ændre rørføringen inde i køkkenet (altså det inde i huset), da man ikke kan skille armaturet ad og føre varmt og koldt vand videre hver for sig.
Som jeg ser det stiller det mig med et par muligheder, hvoraf ingen er optimale.

1
  • - Koble udehanen fra i køkkenskabet og i stedet have seperat varm og kold vand ledning ud gennem væggen. Der er ret godt fyldt med vandindstallationer, da der også sidder en Qooker, så det bliver noget trangt med pladsen for vvs'eren
  •      - føre varmt og koldt vand seperat til blandingsbatteriet i udekøkken vasken
eller

2.
  • Kun bruge koldt vand fra den eksisterende udehane, og i stedet montere en gennemstrømnings vandvarmer i udekøkkenskabet. 
  • Jeg har adgang til 220v, men de varmere man kan få leverer ikke meget varmt vand ved 220v, så det vil sige jeg skal ud i 400v. Elektrikeren siger at der skal trækkes en ny ledning fra tavlen. 

Jeg tænker det smarteste og billigste nok er løsning 1, altså føre vandet i 2 ledninger.
  • Hvad mener I?
  • Er der andre løsniger der er bedre?

Med venlig hilsen
Lasse
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner du har både varm og kold vand i udendørshanen ?

Hvis det er rigtig, kunne du så ikke flytte udekøkkenet, så det stod op af muren under vinduet.
Så må der nemt kunne ændres så det bliver tilsluttet ude køkkenet.

Vi prøver igen, i morgen --
Eller få fat i en (brugt) 15 eller 30 l elvandvarmer. De kræver kun 1000 w til opvarmning med 230 V.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
oras har en lille 5l vandvarmer, så skal du bare have trukket en kold med over.
Alternativt en gas vandvarmer hvis der er plads til sådan en.  Den kan monteres med en vandslange fra tidevandet.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Har du praktisk behov for at justere temperaturen ved blandingsbatteriet ofte ?

Som jeg ser det har du både koldt/varmt vand til rådighed i din udendørs vandhane. Du kunne derfor lave temperatur justeringen ved din udendørshave og så føre "tempereret" vand til dit blandingsbatteri evt erstatte blandingsbatteriet af en enkelt hane.
Hvis du så skal justere vandtemperaturen er der kun et par meter til din udendørshave.
Ikke helt så fleksibel løsning men du slipper for at lave enten store ændringer i dit VVS eller El installation.
Jeg vil være noget betænkelig ved at føre "tempereret" vand til en hane ved udekøkkenet. Hvis ikke tilslutningsrørene til til udendørsarmaturet er forsynet med kontraventiler, så får du alle muligheder for at blande koldt og varmt vand i din indendørs instalation.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@je_ns   konen siger blankt nej til vask foran vinduet :(
@Søren_O: Måske en god ide med en sådan 15L box, men kan man lave en nem afkobling om vinteren?
@Epoxymanden: En gasvandvarmer....tjaah hvorfor ikke...har den nogle fordele/ulemper ift. el?
Er 5L varmtvandsbeholder nok? Primær brug er lidt opvask og vaske hænder
Har sat flere af de 5 L op i sommerhuse, så længe det er til opvask og lidt håndvask så er det rigeligt

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også