aflæsning af bi-måler på jordvarme

Har fået jordvarme og har i den forbindelse fået installeret en bi-målet. Den kommer uden en forklaring så håber i kan hjælpe mig? Hvordan aflæser jeg mit forbrug om omregner det til penge? Mwh giver ikke mening for mig i forhold til strømforbrug men min matematiske evner er også under middel :-)

 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1 Mwh = 1000 Kwh.
1 Kwh koster vel 2,05 - 2,30 kr. Er din bolig registreret som elopvarmet får du forbrug vist nok over 4000 Kwn noget billigere.
Stod din bimåler på 0 da den blev monteret?
Ellers er det voldsomme tal - og elforbrug.
For at få noget ud af din bimåler er du nødt til at aflæse (og notere) aflæsningstallene regelmæssigt. Aflæs også din "hovedmåler".
Jeg aflæser fast den 1. i måneden, og har lavet et skema i excell. Det giver et godt overblik. Aflæsning 1 gang ugentlig er selvfølgelig bedre. Vil du holde øje med graddagetallet, findes det lettest månedligt.
Jeg vil mene at en mindre måler der "blot" viser Kwh vil være mere rigtig til formålet. Din nuværende måler kan ikke registrere mindre end 10 Kwh, og det vil give en stor unøjagtighed ved dine aflæsninger.

Søren O
1 MWh er 1000kWh, så du skal gange din aflæsning i MWh med 1000, så kan du finde prisen på dit forbrug. Hvis du oplyser typen på måleren/et billede af måleren, skal jeg prøve at finde ud af, om den kan stilles til at vise kWh.

fase
Hvis man tolker tallene noteret på din elmåler, så kunne det se ud som om at måleren (ved idriftsættelse?) den 04/05-2020 viste 138,19 Mwh. Nu viser den 138,39 Mwh. Det vil sige at du i perioden har brugt 0,2 Mwh eller 200 Kwh.
Det tyder på at du har fået leveret en brugt måler.

Søren O
Skal hvis have en seriøs snak med elektrikkeren. Kunne heller ikke forstå hvor der stod det tal på måleren da installationen er helt ny. Tak for alt den gode information :-)

enheden er efter lidt google den her - https://www.se.com/ww/en/product/17070/modular-three-phases-%2B-neutral-power-meter-me4---400v---0..63a/

Input som strømforbrug er vigtigt, men output som produceret energi til ejendommen er heller ikke uvæsentligt. Jeg har målere for begge på mit jordvarmeanlæg, så jeg kan følge virkningsgraden på varmepumpen. Til orientering, så kører min VP nu på 16. år uden problemer, og genboens snart det dobbelte, så vidt jeg husker. Held og lykke med din VP.
Hvordan måler du den producerede energi fra varmepumpen?
Er det en måler der måler frem og retur temperatur samt flow og beregner den genererede effekt ud fra det? 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis