Lampe monteret direkte til PL dåse lovligt?

Hej,

Jeg har nogle værelser, hvor jeg i sin tid fjernede lampeudtaget i loftet og samlede div ledere i muffer (nul og tændleder i dobbeltmuffer) og har så monteret en plafond lampe over i stedet. Og der er somsagt monteret direkte i PL dåsen.

Men i forbindelse med salg, er jeg nu blevet i tvivl om det er lovligt og om det vil blive omtalt i elrapporten. For jeg har tidligere set beskrivelsen, at der mangler "faste klemmer". Hvad dækker det begreb over? Og gør jeg bedst i, at få sat et lampeudtag i, så det ikke bliver omtalt i elrapporten?

Pft.

Mvh

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver kun omtalt i elsynsrapporten, hvis lampen bliver demonteret. Faste klemmer er lampeudtaget, som danner overgang mellem den faste installation og det du må tilslutte til.

fase
Jeg har den opfattelse at er lampen fast monteret op imod lpftet lige under dåsen, så må ledninger samles i løse muffer. Jeg har i hvert fald lavet det mange gange. Nogle gange er der faktisk ikke plads til udtaget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har også set det flere steder (og lavet det selv), men spørgsmålet er om det er lovligt. Har før solgt hus, hvor det blev nævnt i elrapporten. Huset var fra 72.
Hvis du vil lave det helt lovligt, skal du montere lampeudtaget og montere ledningerne til lampen i de klemmer, der sidder på den side, der vender nedad. Lampen hænger du så i den krog, som fås til lampeudtaget. Så har du en helt lovlig lampeinstallation.

fase
Selvfølgelig... Der kommer et udtag i, så er jeg home safe ;)

Er tillægsspørgsmål: på loftrum, må der ligge kabler synligt over isoleringen, hvis de ikke kan nåes fra gangbroen? 
Annonce
Er tillægsspørgsmål: på loftrum, må der ligge kabler synligt over isoleringen, hvis de ikke kan nås fra gangbroen? 
Ja, det er OK.

fase
... Og hvis de KAN nåes? 🤔 
Ja, det er også OK.

fase
Super. Tak for det 😉 
De synlige kabler over isolering er lovlige da man ikke kan beskadige dem ved at jokke på dem. De skal derfor under gangbroen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis