Køre traktor hjem uden nr.plader - reglerne?

Hej

Jeg skal ud og se på en gl. IH traktor i morgen. Den er ikke registreret - altså uden nr.plader.
Hvad er reglerne?
Må jeg flytte den fra køber og hjem på min adresse med en underskrevet købsaftale på mig såfremt lys, bremser og trekant bagpå er i orden?
Jeg syntes, at de er meget tvetydige, når man søger på google.

Jeg bor på et landsted som er registreret som landbrug (jeg driver dog ikke landbrug), men jeg har landbrugs-ansvars forsikring på mine maskiner. 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det værste er rent forsikringsmæssigt, hvis du skulle blive impliceret i et uheld, og du ikke er forsikret.
Så er en bøde fra Bent Betjent kun småpenge i forhold.
Kan den ikke køres på en autotrailer?

Og om du må køre den uden nummerplade, er nok meget grå gråzone.
Og når du ikke har regnskaber og indtægter fra landbruget, kan den nok ikke komme ind som et driftsredskab, som jo må køre uden nummerplade, i forbindelse med gårdens drift, og til og fra reparatør.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns

Jeg tror desværre du har ret - det er også hvad jeg selv er kommet frem til. Jeg er ikke meget for at tage chancen - især ikke når den skal flyttes ca 90 km.
Den vejer ca 3100 kg, så der skal noget trailer til. Jeg har heldigvis en livline i en selvstændig vognmand - så jeg må nok hellere få ham til at hente den.
Tak for dit "indslag"   
Du må kunne læse i dine forsikringsbetingelser om traktoren er dækket af forsikringen. Det har tidligere været sådan at uregistrerede traktorer, tilhørende et landbrug, blev dækket af driftforsikringen. Disse traktorer måtte dog kun transportere redskaber tilhørende traktoren.

Søren O
Da jeg fik min nye (gamle) traktor var den synet og godkendt for 2mdr siden og jeg kunne få nr-plader på den, men jeg synes det er voldsomt dyrt og nåede frem til at hvis den var ansvarsforsikret og iøvrigt i orden med bremser blink lys osv så må man godt køre på landevejen. Så uden at være hunddrede % sikker så tror jeg at man godt må køre den hjem hvis sælger har den forsikret eller du forsikrer den i eget navn inden du køre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ved ikke hvor det foregår nu men i sin tid da jeg hentede min traktor var jeg på politistationen hvor jeg købte prøveplader til hjemtransporten. Det dækker ansvar såfremt man overholder betingelser.
Nogle indboforsikringer dækker små-maskiner (havetraktorer), men forvent ikke den dækker over en 15-20HK.

 

Jeg har hørt at hvis du har baglys/trekant bag på må du køre i netto eller tanken og handle. Det har jeg fra midt og vestjylands politi. Da jeg og nogle kammerater lavet et væddemål. 
Som jeg tabte. Det kom til at koste mig en flaske whisky til 8500kr😒😒

må man køre med vinterdæk på trailer om sommeren. kan man få synet trailer med vinterdæk om sommeren
Det vigtigste er at man har traktoren ansvarsforsikret, ellers kan det blive uoverskueligt dyrt, hvis man er indblandet i et uheld.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 13-06-2023 13:41:31

Det vigtigste er at man har traktoren ansvarsforsikret, ellers kan det blive uoverskueligt dyrt, hvis man er indblandet i et uheld.

 Nej det kræver ikke en traktor ansvarsforsikring. Da du ikke har noget stillnummer at kan oplyse. Du har kun tybenummer modelnummer og godkendelsenummer på en havetraktor er der jo ikke inbanket stillnummer på


må man køre med vinterdæk på trailer om sommeren. kan man få synet trailer med vinterdæk om sommeren
Troede det var en rigtig traktor..
En havetraktor er som regel omfattet af husforsikringen. dog skal man have mindst traktor kørekort for at måtte køre på offentlig vej.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis