Køre traktor hjem uden nr.plader - reglerne?

Hej

Jeg skal ud og se på en gl. IH traktor i morgen. Den er ikke registreret - altså uden nr.plader.
Hvad er reglerne?
Må jeg flytte den fra køber og hjem på min adresse med en underskrevet købsaftale på mig såfremt lys, bremser og trekant bagpå er i orden?
Jeg syntes, at de er meget tvetydige, når man søger på google.

Jeg bor på et landsted som er registreret som landbrug (jeg driver dog ikke landbrug), men jeg har landbrugs-ansvars forsikring på mine maskiner. 
Hej Jeg skal ud og se på en gl. IH traktor i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig hørt om en IH havetraktor, så mon ikke det er en “rigtig traktor” der er tale om, hvor “husforsikringen” således ikke dækker.

Søren O
qvick skrev den 13-06-2023 14:04:05


 Nej det kræver ikke en traktor ansvarsforsikring. Da du ikke har noget stillnummer at kan oplyse. Du har kun tybenummer modelnummer og godkendelsenummer på en havetraktor er der jo ikke inbanket stillnummer på

 Du skal vist lige læse indlægget igen, det er en IH traktor

Mvh.
Mikkel
En havetraktor må køre på landevejen hvis den har baglys og rød trekant en af dem som man bruger på landbrug maskiner. Så er det lovligt at køre ind til netto rema og handle. Er selv igang med at lave min klar til vejen. Jeg har fået lavet blinklys hele vejen rundt. Mangler almindelig at lave baglys. Og har overvejet at lave bremselys og fjernlys 
Og så en advarsel trekant bag på sædet👍🏻

må man køre med vinterdæk på trailer om sommeren. kan man få synet trailer med vinterdæk om sommeren
qvick skrev den 22-06-2023 23:05:42

En havetraktor må køre på landevejen hvis den har baglys og rød trekant en af dem som man bruger på landbrug maskiner. Så er det lovligt at køre ind til netto rema og handle. Er selv igang med at lave min klar til vejen. Jeg har fået lavet blinklys hele vejen rundt. Mangler almindelig at lave baglys. Og har overvejet at lave bremselys og fjernlys 
Og så en advarsel trekant bag på sædet👍🏻

Læs lige trådstarters 2det indlæg, der står at den vejer 3.100 kg. Det kalder vi ikke en havetraktor her i området :-)



Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
qvick skrev den 22-06-2023 23:05:42

En havetraktor må køre på landevejen hvis den har baglys og rød trekant en af dem som man bruger på landbrug maskiner. Så er det lovligt at køre ind til netto rema og handle. Er selv igang med at lave min klar til vejen. Jeg har fået lavet blinklys hele vejen rundt. Mangler almindelig at lave baglys. Og har overvejet at lave bremselys og fjernlys 
Og så en advarsel trekant bag på sædet👍🏻

 Du må ikke bruge en traktor uanset type til at handle ind med.


Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
qvick skrev den 22-06-2023 23:05:42

En havetraktor må køre på landevejen hvis den har baglys og rød trekant en af dem som man bruger på landbrug maskiner. Så er det lovligt at køre ind til netto rema og handle. Er selv igang med at lave min klar til vejen. Jeg har fået lavet blinklys hele vejen rundt. Mangler almindelig at lave baglys. Og har overvejet at lave bremselys og fjernlys 
Og så en advarsel trekant bag på sædet👍🏻

Prøv lige at slå op på Trafiknetværknordsjælland

Der kan du bl.a. læse om havetraktor: Hvem: fyldt 16 år og kørekort til motorredskab, hvis kørsel på vej. Hvor: kræver registrering, hvis mere end ubetydelig kørsel på vej, som f.eks. kan være krydsning mellem private områder. Kan formentlig ikke registreres p.g.a. konstruktion. 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Selvfølgelig må man ikke bruge sin havetraktor til at køre til købmanden.
Prøv at læse §74 her. Det omhandler ikke registrere traktorer.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/1992/60321

Kort fortalt må man køre til og fra det sted hvor traktoren skal udføre sit arbejde. Næste paragraf (75) fortæller om hvad man må, hvis det er en indregistret traktor, hvilket en havetraktor næppe kan blive.

Citat:

§ 74. Traktorer, der ganske overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskaber, skal ikke registreres, hvis de alene benyttes på vejene:

    1) til egentransport til og fra arbejdssted og reparatør,
    2) som trækkraft til og fra arbejdssted og reparatør for arbejdsredskaber,
    3) som trækkraft til og fra arbejdssted og reparatør for påhængsvogne, der er tomme, eller som medfører arbejdsredskaber, som er knyttet til traktorens funktion, og
    4) til prøvekørsel eller lignende tidsbegrænset kørsel efter tilladelse fra politiet.

Stk. 2. Traktorer, der på vejene ud over kørsel som nævnt i stk. 1 alene benyttes til vejarbejde på vejområder, der er begrænset på betryggende måde ved afspærring eller afmærkning, eller anvendes til renholdelse, snerydning og lignende, skal ikke registreres.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis