Problem med Grundfoss Unilift KP150 AV-1

Hej

Jeg har i min have en brønd hvor der opsamles vand fra omfangsdræn og i brønden har jeg en Grundfoss Unilift KP150 AV-1 til at pumpe over i kloakken (et løft på ca 2m). Forleden ville jeg checke at den virkede efter hensigten så jeg fyldte vand i brønden med haveslangen. Pumpen startede som forventet (man kan høre at den kører), men den pumpede ikke brønden tom.

Jeg har så afmonteret pumpen og den virker fint når jeg tester den i en spand vand uden slange monteret (pumper ret voldsomt synes jeg, fik på elegant vis gennemblødt mig selv et par gange).

Slangen er lidt alternativt monteret invendigt i slangeniplen (se billede).

Først havde jeg en mistanke om at slangen blokkerede for at kontraventilen kunne åbne, men jeg har forsøgt mig med forskellige dybder og tror ikke det er problemet. Nogle gange tømmer den spanden andre gange virker det som om at den ikke kan skubbe kontraventilen op.

Motoren lyder ikke presset når den kører uden at pumpe, men jeg tænker den er konstrueret til ikke at tage skade hvis den ikke kan komme af med vandet.

Nogen der har prøvet noget lignende eller har gode ideer? Har selv overvejet at købe en reduktions nippel (https://www.lavprisvvs.dk/grundfos-pa-slangenippel-25-mm-559418) så slangen kan monteres udvendigt, men tvivler selv på at det vil løse problemet.

Mvh. Jens
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er kontraventilen ikke bare en "gummiflap" ?
Prøv evt at afmontere kontraventilen, og se om den så pumper brønden tom.

Det kan måske også være den automatiske nivue vippe, der driller, har du prøvet at sætte pumpen i manuel, så den pumper hele tiden ?

Pumpen tager ingen skade af ikke at kunne komme af med vandet, den bruger endda lidt mindre strøm, dog kan der udvikles varme i vandet.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan høre at motoren kører men den pumper ikke, så jeg tror ikke det er relateret til niveau kontakten.

Når jeg tester i en spand vand uden slange, så tømmer den spanden på under et sekund vil jeg skyde på. Det er når slangen kommer på at det begynder at drille.

Jeg prøver at afmontere kontraventilen for at se om det gør en forskel.
Det kunne jo også være din slange er er stoppet til, har du okker i vandet, kan det være derfor.

Vi prøver igen, i morgen --
Slangen har været afmonteret og puste testet, ingen blokering.

Det er også flere gange lykkedes mig at få tømt en spand vand gennem slangen, når jeg har holdt slangen løst fast med hånden. Men så snart jeg "fastmonterer" slangen med gaffatape holder den op med at pumpe vand (motoren kører, men den pumper ikke).

Derfor troede jeg først at det var fordi slangen kom for langt ned i studsen og blokkerede for at kontraventilen kunne åbne, men det tror jeg ikke er problemet da jeg også har testet hvor slangen kun var en enkelt cm nede i studsen.
Jeg kan ikke umiddelbart se at der skulle ære noget galt med kontraventilen. Har dog ikke haft pumpen skilt ad, det anbefaler grunfos kun udføres af uddannet personel.

Det er vel også en mulighed at pumpen er defekt/slidt op. Giver det mening at få pumpen serviceret af en proffesionel? En ny koster under 2000 og hvis jeg køber noget mere no-name under 1000.
jeg havde gang i en anden tråd om en grundfoss pumpe der sad kontraventilen i rørføringen fra pumpen, men det jeg ville sige var at jeg ringede til et firma som reparere sådan noget og fik den besked at med pumper i den prisklasse så køber man bare en ny. Kan du finde  problemet kan du måske selv skifte delen. Jeg købte en ny flyder og skiftede den på 5min. Jeg kan ikke huske overskriften på min tråd men der var ellers en der anbefalede en noget billigere pumpe.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis