Hvem ved hvad der er gået galt. Jeg har en Suzuki fz50. Den har kørt upåklageligt siden jeg fik den sidste år.
Men pludselig tabte jeg de to skruer der holder udstødning ved cylinder. Gevindet var åbenbart væk.Det var alt der var i vejen med den
Men på grund af corona var der ingen i mit nærområde som kunne hjælpe mig. Så jeg måtte sende den med dyr fragt til en anbefalet mekanikere langt væk. Han skiftede cylinder/ stempel og påstod at nu kørte den som den plejer igen. Men da jeg fik den hjem igen med fragt, vil den ikke starte. Der er intet at gøre. Kun en gang lykkedes det at få den i gang, og da kørte den mærkeligt. Så snart jeg tog gas, røg den op til 30 km alt for hurtigt. Og den larmede. Den plejer at spinde så stille at man næsten ikke kan høre den. Og derefter kan jeg ikke starte overhovedet. Nu ligger det sådan at han også skulle lave min Puck Maxi. Og der føler jeg godt nok at han tog fusen på mig. Først skulle Maxien have ny cylinder/ stempel. Nå det hjalp ikke. Så skulle den have nye lejer i motoren. Og det var så heller ikke nok. Så havde svinghjulet pludselig tabt en magnet. Og så var den også gal med topstykket. Derpå påstod han at den kørte ca. 30 km. Men det var han ikke tilfreds med. Ovenpå det hele fortsatte han så med at den også skulle have en ny gear kasse, for deri påstod han at en plade sad løs, og så ville han også at den fik nye lejer i begge hjul. Men nu satte jeg grænsen så gear og lejer i hjul fik den ikke. Og jeg bad om at få den hjem, da min Suzuki som sagt ikke kunne starte, som han havde påstået. min tillid til ham var ligesom væk. Og da jeg så også fik min Puck maxi hjem, kunne den heller ikke starte overhovedet.
En god ven mente så at der måske bare var skidt i dysen på suzukien.
Men nej, der var ingen skidt i. men derimod opdagede jeg at den dyse der nu sad der var en 60.
men med alle dele originale skal en suzuki fz50 have en original dyse 55. det står i manualen.
Hvordan den sådan pludselig kan have en 60 er undrende. Så jeg skiftede den, og den burde jo så starte.
Men den vil stadig ikke starte. Hvorfor mon ? Sært, en ny cylinder/ stempel på en knallert der altid kørte som den skulle, er pludselig blevet til en knallert der overhovedet ikke vil noget som helst.
Hvem kan hjælpe ?
LR