suzuki fz50

Hvem ved hvad der er gået galt. Jeg har en Suzuki fz50. Den har kørt upåklageligt siden jeg fik den sidste år.
Men pludselig tabte jeg de to skruer der holder udstødning ved cylinder. Gevindet var åbenbart væk.Det var alt der var i vejen med den
Men på grund af corona var der ingen i mit nærområde som kunne hjælpe mig. Så jeg måtte sende den med dyr fragt til en anbefalet mekanikere langt væk. Han skiftede cylinder/ stempel og påstod at nu kørte den som den plejer igen. Men da jeg fik den hjem igen med fragt, vil den ikke starte. Der er intet at gøre. Kun en gang lykkedes det at få den i gang, og da kørte den mærkeligt. Så snart jeg tog gas, røg den op til 30 km alt for hurtigt. Og den larmede. Den plejer at spinde så stille at man næsten ikke kan høre den. Og derefter kan jeg ikke starte overhovedet. Nu ligger det sådan at han også skulle lave min Puck Maxi. Og der føler jeg godt nok at han tog fusen på mig. Først skulle Maxien have ny cylinder/ stempel. Nå det hjalp ikke. Så skulle den have nye lejer i motoren. Og det var så heller ikke nok. Så havde svinghjulet pludselig tabt en magnet. Og så var den også gal med topstykket. Derpå påstod han at den kørte ca. 30 km. Men det var han ikke tilfreds med. Ovenpå det hele fortsatte han så med at den også skulle have en ny gear kasse, for deri påstod han at en plade sad løs, og så ville han også at den fik nye lejer i begge hjul. Men nu satte jeg grænsen så gear og lejer i hjul fik den ikke. Og jeg bad om at få den hjem, da min Suzuki som sagt ikke kunne starte, som han havde påstået. min tillid til ham var ligesom væk. Og da jeg så også fik min Puck maxi hjem, kunne den heller ikke starte overhovedet.
En god ven mente så at der måske bare var skidt i dysen på suzukien.
Men nej, der var ingen skidt i. men derimod opdagede jeg at den dyse der nu sad der var en 60.
men med alle dele originale skal en suzuki fz50 have en original dyse 55. det står i manualen.
Hvordan den sådan pludselig kan have en 60 er undrende. Så jeg skiftede den, og den burde jo så starte.
Men den vil stadig ikke starte. Hvorfor mon ? Sært, en ny cylinder/ stempel på en knallert der altid kørte som den skulle, er pludselig blevet til en knallert der overhovedet ikke vil noget som helst.
Hvem kan hjælpe ? 

LR
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du checket at der er benzin på og at benzinen kommer ned i karburatoren?
Du kan prøve at give give den benzin direkte i cylinderen igennem tændrørshullet, ca. hvad der svarer til 20 dråber eller evt. mere afhængig, hvor hurtigt du er til at få skruet tændrøret på igen. Starter den så et kort øjeblik er det manglende benzin der er årsagen.
Årsagen til at den larmer nu, kan være enten forkert udstødning eller at udstødningen ikke er tæt ved cylinderen. Men det kan du næsten ikke afgøre, før du får knallerten igang igen.
Hvis den ikke starter kan det tyde på at det er tændingen der er galt med, prøv at sætte et andet tændrør i.
Om den har en dyse 55 eller 60, er ikke det afgørende for, om knallerten vil starte eller ej.
Prøv at tjek om der er gnist på tændrøret. (skru tændrøret ud, sæt tændledningen på, og lig tændrøret så sekskanten røre ved topstykket)
Bliver tændrøret vådt når den ikke vil starte ?
Det lyder da godt nok som en knallert mekaniker fra helvede  

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har skiftet tændrør, og nu gnister den. Men vil stadig ikke starte. Kan det mon tænkes at det er i karburator den er gal, for det er jo tydeligt at han har været der i, selv pm han kun skulle skifte cylinder og stempel.

LR
Hvis du skruer tændrøret ud, og giver den en lille snaps benzin, så skulle den gerne sige tøf, tøf.
Prøv at hold en klud for indsugningen, måske du så kan få lidt liv i den.

Hjælper ovenstående så skal karburatoren nok renses, brug karburatorrens, eller bremsespray.

Forøvrig virker chokeren

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
ja, chokeren virker. Jeg prøver dit forslag. Men jeg tænkte at den måske kan få falsk luft, hvis der mangler pakninger. Den larmer jo som aldrig før. 

LR
En manglende/utæt pakning ved indsugningen vil ikke larme, men vil kunne give problemer med at motoren køre som den skal.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej hop det går godt ;) I går fik jeg skiftet benzin/olie på min Puck. Derpå kunne den starte. så trilede den ned, og jeg fik handlet lidt. Trillede ja, for køre kan man ikke kalde det. Den accelerere ikke , og den trækker ikke bare det mindste. Så i bund og grund var det mere et løbehjul, end en knallert. Så det går da fremad. Suzuki er lavet til en trampolin og Puck er lavet til et løbehjul. Så hvis nogen er i dårlig form, kan de for godt 6000 kr få lavet deres knallerter om til et rent motionscenter. Jeg kender adressen. 

LR
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis