Og den første tomat blev.

Årets første tomat blev en Rose Blue Glossey

Den er vokset på en stikling som er overvintret fra sidste år.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er min erfaring. Der er den fordel at de sætter klaser hele vinteren som godnok ikke bliver til noget før hen i maj, Men fordelen er, at hvor dem som er sået i midt marts har det svært med for lidt lys, og derfor sætter den første klase sent,  så er det som om stiklingerne klare det bedre. Men de skal jo osse passes hele vinterne. En af dem er fra 2018 fra mit første hold tomater. som lever endnu. Det er en Helsing Junktion  som ikke er så hurtig men som er den sidste til at få skimmel og derfor giver til langt ud på efteråret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Spændene, har du planterne stående i vindueskarmen vinteren over, eller kan de klare kulde til en vis grad?
klipper du dem ned løbende for at holde dem lidt i ave?

Vi ahr et ekstra hus som bare står tomt, har overvejet at havde tomater stående i vindueskarmene der vinteren over, for at pørve, der er ikke varme på, men huset er frostfri

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Ja de står i et sydvendt vindue i et viktualierum som ikke er opvarmet. Dog er der varme på hvis temp går under 10gr pga fryseren. I denne vinter var det ik noget problem. Men i vinduet kan temp gå noget under 10 gr og så bliver planterne helt blå. Så de har det bedst ved 10-12gr. Det første år tog jeg skud engang imellem når den gamle blev for ranglet og plantede i egen potte. I denne vinter fik jeg ikke gjort det så ved forårets komme var de mega lange og tynde. Så den med at sætte nye stiklinger jævnligt ser ud til at blive bedst. Men jeg læste et sted at hvis hovedstammen får lov til at ligge vandret så skyder de flere stiklinger. Jeg var osse lidt for sent ude med at ta den ind i varmen, Men alt ialt så vil jeg nok fortsætte med det. Ellers sår jeg selv frø fra egne planter. Men har man købt en god f1 så er det jo gratis at overvintre den.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Man får ikke tidligere tomater ved at bruge overvinterende tomatstiklinger , årsagen til at man overvinterer tomatstiklinger er at så er man sikker på at få nøjagtig de samme tomater .igen ,  det har især betydning hvis man dyrker F 1 Hybrider , men også heirloom tomatsorter som burde være frøsikre kan  mutatant noget .
Ja det er meget sent i år at få tomater på friland på grund af nattefrost i maj , det bedste år var 2018 da plukkede vi den første røde tomat på friland 5 maj . .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 05-06-2020 23:41:48

Man får ikke tidligere tomater ved at bruge overvinterende tomatstiklinger , årsagen til at man overvinterer tomatstiklinger er at så er man sikker på at få nøjagtig de samme tomater .igen , det har især betydning hvis man dyrker F 1 Hybrider , men også heirloom tomatsorter som burde være frøsikre kan mutatant noget .
Ja det er meget sent i år at få tomater på friland på grund af nattefrost i maj , det bedste år var 2018 da plukkede vi den første røde tomat på friland 5 maj . .
Nå men så er det nok bare noget vi drømmer. Men her er et klip fra Havenyt Lone Brems.

 Hej Jens Ledet

Tomatplanter kan leve i årevis.....

Når der er for lidt lys og for lidt varme til at de trives i drivhuset er vi nået til efterårsjævndøgn - og så er det tid for at høste og sylte grønne tomater og ( dette er trick'et:) tage stiklinger af de friskeste sideskud inden tomatplanten havner i kompostdyngen.

Klip 10 - 12 cm lange skud med topskud, fjerne blade på nederste 6 cm og plant stiklingen i en godt fugtig (men ikke pjaskvåd !) ikke-gødet blanding af 1 del kompost, 2 dele havejord og 1 del bakkegrus.
Sæt stiklingen i et sydvendt vindue - evt med en plastpose over for at mindske fordampningen indtil roddannelsen er sket.
Pas nu planten hele vinteren og du er klar med ny, stærk plante allerede i marts måned. Måske skal den have lidt kuldebehandling (ikke frost og ikke i vinden!) 10 minutter om dagen for at holde væksten lidt tilbage. Den foryngede udgave af din tomat fra 2010 vil være i blomstring længe før de frøsåede i 2011.

Man kan komme ud for, at planten vokser sig alt for voldsomt stor til det vindue, man har til rådighed - så gentager man bare processen forfra med at klippe stiklinger.

Og nej jeg er ikke medlem der Der var ingen som gad besvare en mail jeg sendte til dem, men derfor kan man jo godt læse med.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg kender godt Lone og det er faktisk min opskift hun genbruger , men det ændre ikke på virkeligheden , tidlige tomater får man fra tidlige planter , enten fra frø eller stiklinger og så er en god sort altafgørende .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Pas, men min virkelighed er at min første færdige tomat kom på en overvintret stikling og så er den sådan set ikke længere. Hvilken virkelighed andre har kan jeg jo ikke vide noget om.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Grunden til at stiklinge formere tomat planter er at når man har haft fx. 20 heilom tomater af samme sort plantet på friland , så er der måske en eller to en der skiller sig ud og giver mange store tidlige røde tomater , der er ingen garanti at frø fra de 2 planter bliver lige så gode , og her kommer stiklinge metoden ind i billedet , man overvinter en stikling og lader den sætte massse af sideskud som man bruger som stiklinge , så kan man have 10- 20 totalt ens tomatplanter .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hej igen.
det kan godt være at det du beskriver er begrundelsen for nogle. Men det er ikke min. Eftersom jeg ikke har den erfaring (og sandsynligvis aldrig får den) det er jo rimelig ligegyldigt for mig at ha 20 ens planter, da jeg syns det er mere interessant med 14 forskellige. Og iøvrigt har jeg slet ikke tomater på friland, det er helt håbløst på vores forblæste bakketop. Så uanset hvilken virkelighed du anvender, så er min begrundelse at det er fordi det er sjovt og fordi der kan komme tidligere tomater end den samme frøsået. "Den foryngede udgave af din tomat fra 2010 vil være i blomstring længe før de frøsåede i 2011."


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis