kan en stophane/balofix være kalket til eller i stykker så vandet ikke løber igennem selvom den er åben

Hej... Mit problem er, at der kun kommer meget lidt vand ud af den varme hane i køkkenet, som nærmest ingenting. Det er ikke vandhanen som er kalket til for så ville det jo også være det kolde vand.
Men kan stophanen/ balofixen være gået i stykker eller kalket til så den ikke åbner ordentlig ? Jeg kan godt dreje hanen (sort "lukker") så den lukker og åbner. Hele rørføringen fra aftapningen (kommer op af gulvet) med en bøjning er af flex slange så det kan jo ikke være i røret problemet er med kalk. Må man selv skifte en balofix ? eller skal man tilkalde en vvs-er ?

Lene
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du kan åbne og lukke for balofixen, tro jeg ikke det er den der er galt med.
Dog skal du lige være sikker på at hanen rent faktisk "følger med" for er det med et af de små plast håndtag, kan det være at håndtaget bare kan drejes, uden at du åbner/lukker for hanen.
Men afmontere du afgangsslangen, kan du jo prøve om der er hul igennem balofixen, med en rund ting i passende størrelse.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan godt lukke for vandet så der ikke noget galt med hanen /håndtaget. Men det er et spørgsmål om noget kalk f.eks. har sat sig i klemme så vandet ikke kan strømme igennem frit. Men, må man gerne selv udføre den slags arbejde udskifte en balofix ? Hvis jeg køber en ny balofix , er der forskel på balofix til varmt og koldt vand ? Vi snakker jo ikke om "kogende" vand .

Lene
Hanerne er ens til kold og varmt vand..
Men kan du eks stikke en blyant, ned gennem ventilen, når du afmontere slangen, er den ikke stoppet til.
Hvis du nemt kan bytte om på kold og varm tilslutningerne, kan du jo teste om det er oppe i hanen det er galt.


Vi prøver igen, i morgen --
ja det var self en mulighed , tak for svar , jeg prøver senere om det var problemet.

Lene
Inden du går i gang med at demontere flexslangen, skal du have lukket for vandet et andet sted, når du skal stikke en blyant ned gennem hullet i ballofixen, eller får du en vandskade.
Det er ikke vandhanen som er kalket til for så ville det jo også være det kolde vand.
Det er ikke rigtigt. Den varme hane kan godt være kalket til uden, at det vil berøre den kolde hane. Har du ikke et billede af dine vandhaner, så det kan blive afgjort, om det er to selvstændige vandhaner eller et blandingsbatteri? 

fase
Annonce
Luk hanen og afmonter flexslangen.
Der er stor sandsynlighed for at det er i indløbet af denne slange der sidder skidt, da dimensionen i slangen er kraftigt reduceret ifh. forsyningsrøret. Derfor stopper det til her. Slangen kan afmonteres og spules igennem bagfra. Evt. Lægges i en skål med afkalker natten over.

Elektronikteknikeren
Til S. Fabrin... Det er to selvstændige haner, så ja måske er den varme kalket til, jeg vil prøve at skille den ad, og måske prøve at afmontere slangen som "Gregeren" foreslog.... håber noget af det virker ... Tak for alle forslag. 

Lene
Begynd med at skille den varme hane ad.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis