Gulvventilator

Ville tage gulvventilatoren frem i går. Den virkede fint da den blev stillet væk i et rum i huset i sensommeren og har ikke været tilsluttet siden.
Da jeg satte den til i går brummede den bare og propellen kørte ikke rundt - i hvert fald ultra lidt.
Tyder det ikke på motordefekt?
Undrede mig egentligt over den kunne blive defekt ved at stå urørt. Nogen forklaring på det?

Må nok bare købe en ny. Skal være rimelig støjsvag. Med fjernbetjening og timer og kunne svinge. Nogen forslag?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv en anden stikkontakt

 

Min erfaring med den type ventilatorer er at de har en skyggepolsmotor. Den typemotor er i reglen ret driftsikre men netop længe tids stilstand kan gøre at fedtet i lejerne bliver stift. Mit råd er at prøve at skille den ad så du kan komme til smøre lejerne. Giv den et pust, motion et pust mere osv så skal den nok komme til at køre.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 04-06-2020 10:17:48

Min erfaring med den type ventilatorer er at de har en skyggepolsmotor. Den typemotor er i reglen ret driftsikre men netop længe tids stilstand kan gøre at fedtet i lejerne bliver stift. Mit råd er at prøve at skille den ad så du kan komme til smøre lejerne. Giv den et pust, motion et pust mere osv så skal den nok komme til at køre.

Tak for jeres hjælp. Jeg gav den mange drejeture og var lige ved at give op. Op i højeste omdrejninger og til sidst kom den igang. Tog propellen og huset af for bedre at kunne se og komme til sagerne. Hvordan smører man den korrekt og med hvad? Kan det gøres via propellens “pind”?

Der kan du bare se. Jeg plejer bare noget WD40 eller tilsvarende (billigere!). Det kan ihvertfald bedre trænge ind.Du kan måske godt smøre det forreste leje via "pinden", men der er jo et leje i bagenden også. Du kan selvfølgelig starte med det forreste og så se tiden an. Det plejer at være nogle bæster at få skilt ad.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis