Isolere oven på eksisterende betongulv

Hej,Vi er igang med en totalrenovering af nyindkøbt hus, og i den forbindelse skal vi også have lavet gulvvarme i hele huset. Der var planen at bryde det gamle betongulv ned, og grave ud til 300 mm flamingo isolering, for derefter at få støbt nyt beton med gulvvarme
Men efter vi har brækket noget af gulvet op, kan jeg se at der er Opklodsning, strøer også bøgeparket(2,5 cm.) Det vil sige at der fra betongulvet op til toppen af bøgeparket er omkring 26cm.
Vi skal have lagt nyt laminat gulv som er 8 mm tyk. Det fik mig til at tænke på om det var muligt at isolere ca 100-150mm isolering med bedre isoleringsevne Oven på eksisterende betongulv, og derefter støbe nyt 10 cm betongulv med gulvvarme i. Dernæst afslutte med laminatgulv. Selvfølgelig efter vi har fjernet alt andet end betongulvet. 

Kan man undgå at nedbryde det gamle betongulv, eller er det no go?
Har vedhæftet billeder

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afret klaplaget. Udlæg kingspan isolering i to lag med radonspærre imellem.
Læg et let terrendæk med gulvvarme.
På med gulv.
Færdig 

Elektronikteknikeren
Du kan nok ikke helt opfylde nutidens norm, men det har jeg ikke regnet på.
Hvis du går med et beton lag så er det ret sikkert at det giver for lidt isolering. Men den løsning går man også mere og mere væk fra.
Du kan komme meget nærmere normen hvis du laver let gulvvarme, med flydende gulv på Kingspan Terma TF 70
Det har trykstyrke nok til svømmende gulv.
Så jeg ville rette klaplag af. Det er her du skal være præcis for det afgør højde og rethed på dit gulv.
Radon spærre nederst, hvis det er nødvendigt. Beton er radon tæt med der kan være revner ude ved sokkel.
udlægge 2 eller 3 lag TF 70. 80 + 80 + 70 mm f.eks. så det kommer til at passe med at der mangler 32 - 34 mm til færdig gulvhøjde.
I øverste lag kingspan kører du med overfræser så der bliver 20 mm spor. På de lige stykker styres langs en retholdt, buerne laves som en passer med en ståltråd med øje. Tråden fastgøres på overfræser, og øjet sidder på et søm der er banket ned præcis imellem 2 riller. Det er ret let at køre i kingspan, men sæt støvsuger på da der ellers er voldsomt meget fnuller.
Der udlægges varmefordelings plader, og varmerør.
Så lægges et lag gulvpap så man ikke risikerer knirkelyde når rørene udvider sig og kører imod gulvspån plade.
22 mm gulvspånplade der limes i de 2 fer/net både på sider og i ender.
Så kommer trinlyd dæmpende lag
og til sidst dit 8 mm gulv.
Jeg regner sammen fra oven af 8 + 2 + 22 + 2 + 80 + 80 + 70 = 264 mm Det blev lige rigelig
Så må den ene 80 mm erstattes af en 70 mm så fylder det 254 mm Og du har 220 mm kingspan TF70.
Hvis du vælger beton kan du nok nøjes med 8 cm beton. Så bliver regnestykket 8 + 2 + 80 + 80 = 250 mm
Så med svømmende gulv får du en hurtigere regulering af gulvvarme samtidig med 30 % mere isolering i


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lige et spørgsmål; hvordan monteres en skillevæg på et let terrændæk? Er det nok at skrue ned i gulvspånpladen? 
Det er jeg ikke erfaring med, men jeg vil tro at det forholder sig sådan at hvis du skruer en skillevæg fast, så er det ikke svømmende gulv mere. Du bør planlægge skillerum og så mure en lille sokkel op på din betonbund med f.eks. leca blokke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg står i samme situation, med samme opbygning og stort set samme afstande. Jeg har dog ikke pillet gulvet op endnu. Jeg har søgt vidt og bredt. Generelt fraråder man efterisolering oven på klaplaget og slet ikke i de tykkelser/u-værdier der bliver foreslået her i tråden

SBi 224 "Fugt i bygninger" skriver følgende,
"Terrændæk kan normalt kun efterisoleres oppefra. Hvis terrændækket ikke har isolering under betonpladen, skal der udvises agtpågivenhed med hensyn til placeringen af en eventuel fugtspærre. Især ved trægulve (strøgulve) har det været almindelig praksis at udlægge fugtspærren på betonpladen og isoleringen ovenpå. Dette giver under normale omstændigheder ikke problemer, hvis der anvendes en begrænset isoleringstykkelser, dvs. som hovedregel højst 50 mm. Der kan dog anvendes op til 70 mm, hvis soklen er isoleret, fx. med letklinkerbeton."

Om det radonspærre eller fugtspærre er lige meget i dette tilfælde. Generelt skal man undgå nogen form for spærre på den kolde side. Den vil sikkert nok kunne spærre for fugt og radon, men også kunne give kondens fra evt. fugt indefra.

Der har været vejledninger fra energistyrrelsen med højere isoleringstykkelser, men den er blevet trukket tilbage, men kan desværre stadig findes på nettet.

Jeg er derfor ikke i tvivl om at mit klaplag skal op. Jeg er dog også ret sikker på at jeg stadig vil lave en let kontruktion uden beton.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Se evt.: https://www.byggeriogenergi.dk/media/2471/gulvrenoveringsguide.pdf

side 13, afsnit "4. Fugttekniske fejlkonstruktioner"
Du taler om noget helt andet. Det er rigtigt at man max anbefaler 70mm isolering under opklodsede strøgulve med en fugtspærre nederst, men det er ikke den opbygning der tales om her.
Man fjerner alt ned til betonlaget inkl strøer, derefter laves en opbygning i uorganiske materialer og med dampspærre øverst lige inden undergulvet, dette og slidlaget udlægges som flydende gulv. Metoden virker og er varmeøkonomisk overlegen ift strøgulve på beton.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jep. Det er en helt anden konstruktion.
Det er også derfor man lægger radon/fugtspærre længere oppe end hvor ev elmand angiver.
Den skal ligge godt beskyttet, helst mellem to isoleringslag i forbandt. Det tykkeste lag ligger nederst, så der er mere end 50% af isoleringsmaterialet under folien.
Se i guiden træfakta12 om lette terrændæk.

https://www.traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

Elektronikteknikeren
BOFH skrev den 05-06-2020 21:30:14

Du taler om noget helt andet. Det er rigtigt at man max anbefaler 70mm isolering under opklodsede strøgulve med en fugtspærre nederst, men det er ikke den opbygning der tales om her.
Man fjerner alt ned til betonlaget inkl strøer, derefter laves en opbygning i uorganiske materialer og med dampspærre øverst lige inden undergulvet, dette og slidlaget udlægges som flydende gulv. Metoden virker og er varmeøkonomisk overlegen ift strøgulve på beton.

/BOFH

tak for jeres svar. 
Spørgsmålet er hvordan det lovmæssigt forholder sig?

Jeg har efter nærmere målinger fundet frem til at fra toppen af klaplaget op til toppen af strøerne er en variende højde på 19-21 cm, med det bøgeparket som er på 2,5 cm, vil det være omkring 22 Cm højde alt i alt.

Dvs at hvis jeg skulle lave et nyt slidlag på 8 cm, vil det kun give plads til omkring 14 cm isolering.

Hvis jeg så i stedet vælger at anvende 15 cm flamingo (Jackson super EPS 20% bedre), 8 cm beton, og så laminat gulv som er 8 mm+ underlag =10mm, vil vi være oppe på 24 cm. Altså vil det blive få cm højere endagen i dag.

1.
Vil det kunne blive godkendt når man “efterisolerer” med en tykkelse på under 300 mm? Eller er der ingen krav når man ikke Brækker betonen op?

2.
Vil 150mm super EPS som svarer til 180mm almindelig isolering, kunne ses på varmeregningen? Comfort?

3. Antaget at denne løsning er god nok, overvejer jeg at placere gulvvarmen i gulvspåneplader med spor, oven på det nye betonlag, For at opnå en hurtigere regulering. fordele og ulemper?

Fortsæt rigtig god aften.

Jackon, som jeg tror du mener, kommer ikke i nærheden af kingspan som vi tidligere har anbefalet.

Med kingspan kommer du meget tæt på myndighedsanbefalingerne. Kig nu først på de materialer vi henviser til.
Du kan bestille kingspan hos bygmax, det er ikke så dyrt.

Endvidere, hvis du kigger i træfakta12 som jeg henviser til, vil du opdage at når man ikke bryder betonlaget op, så er der ikke de strænge krav til isoleringsmængde, da det anses for at være en lettere renovering.

Du skal vælge ét af to systemer. Varmeslanger i beton eller sporplader. Fordelen ved sporplader lagt flydende på isolering, også kaldet let terrendæk (igen, træ fakta12), er mindre linjetab, bedre isolering, bedre komfort, og bedre driftsøkonomi grundet hurtig regulering.
For ikke at nævne at du slipper for betonstøberi/svineri og efterfølgende arbejde med at rette af, og vente 30dage før gulv kan lægges osv.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også