Isolere oven på eksisterende betongulv

Hej,Vi er igang med en totalrenovering af nyindkøbt hus, og i den forbindelse skal vi også have lavet gulvvarme i hele huset. Der var planen at bryde det gamle betongulv ned, og grave ud til 300 mm flamingo isolering, for derefter at få støbt nyt beton med gulvvarme
Men efter vi har brækket noget af gulvet op, kan jeg se at der er Opklodsning, strøer også bøgeparket(2,5 cm.) Det vil sige at der fra betongulvet op til toppen af bøgeparket er omkring 26cm.
Vi skal have lagt nyt laminat gulv som er 8 mm tyk. Det fik mig til at tænke på om det var muligt at isolere ca 100-150mm isolering med bedre isoleringsevne Oven på eksisterende betongulv, og derefter støbe nyt 10 cm betongulv med gulvvarme i. Dernæst afslutte med laminatgulv. Selvfølgelig efter vi har fjernet alt andet end betongulvet. 

Kan man undgå at nedbryde det gamle betongulv, eller er det no go?
Har vedhæftet billeder

Hej,Vi er igang med en totalrenovering af... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det med gulvspån direkte ovenpå varmeslanger er en metode jeg har brugt. Der er dog gulvpap imellem.
Årsagen til den metode er at jeg ikke vil ofre sporplader da jeg mener at det bliver samme styrke med 22 mm alene som der i sporplader + 12 mm. Samt at jeg har et nemt system med at fræse spor i esp plader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 06-06-2020 23:07:53

I træfakta12 er den foreslåede konstruktion med isolering på klaplag jo netop nævnt som en gangbar løsning. Ellers ville jeg jo ikke have noget at henvise til?

 Nu fandt jeg TRÆfakta 12 og jeg må ligge mig fladt ned og give dig ret. Beklager!

Ang. membran på kold side skulle den ha været rettet mod "ev elmand". Igen beklager!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand skrev den 07-06-2020 20:19:12

Det med gulvspån direkte ovenpå varmeslanger er en metode jeg har brugt. Der er dog gulvpap imellem.
Årsagen til den metode er at jeg ikke vil ofre sporplader da jeg mener at det bliver samme styrke med 22 mm alene som der i sporplader + 12 mm. Samt at jeg har et nemt system med at fræse spor i esp plader.

Det er helt sikkert den billigste løsning. 

Hvis man ikke har mod på at fræse(det kan være noget svineri), findes der Nordic gulvvarmeplade. Det er XPS plader med pålimet alu. De er pænt dyre, men hvis man regner med at spare 12mm spånplade + 22mm sporplade og i stedet kan nøjes med 22mm std. gulvspån + man også får 25mm XPS. Så er merprisen er ikke så slem.



Hej Dante - Hvad endte du ud med? Hilsen ham der står med 100% samme dilemma ;) Her er min stue - der er også 20-22cm til færdig gulv højde.
Hvad har du under betonen? 

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gregeren skrev den 16-01-2021 10:39:39

Hvad har du under betonen? 

 Jeg har bare sand/jord. Hva da?

@Martin, har du læst resten af tråden?

Der er flere ting der ikke hænger sammen i den figur. Hvorfor skulle man erstatte 125mm intakt isolering med 75mm? Og skulle det være rentabelt? Det skal man nok ha noget under 75mm før man det kan betale sig. Desuden er der sporatisk nævnt 300mm og at man lever op til BR18. 
I øvrigt strider det hvad der står i TRÆ12.
Jeg kan ikke se der skulle være store forskel mellem at bygge oven på beton eller sand. Det skulle være dffusionstætheden af betonen. Det kan vel løses ved at bore huller i betonen.

/Lasse
Hvad siger panelet til et selvnivellerende lag tyndpuds efter varmefordelingsplader og gulvvarme? 
Tænker det er svært at afrette sandet præcist nok? Der kan vel også forekomme skævheder ved udlægning af isolering i flere lag?

I tilfælde af isolering direkte på eksisterende beton kan man måske undlade afretningslag og udføre det til sidst?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også