Pæle til hegn i have - hvor dybt i jorden?

Jeg skal have hegn om sø i haven. Billigt uden at være alt for grimt - og stabilt er vigtigt. Skal gerne kunne klare en fodbolde og en 6-årig læne sig op ad det etc....

Derfor er jeg nok landet på 'opbindingspæle' Ø7 (pænere og mere robust en Ø5). Bankes ned med pælehammer. Hegnet det bankes på er 100cm

Men hvor langt skal pæle ned i jorden? Er 50cm nok?
Ø7 fås de fleste steder i 150cm og 250cm - 250cm lyder noget høje, så hælder til 150cm, hvis det gør hegnet stabilt nok?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer nok lidt an på hvor længe dit hegn skal være stabilt, om det er en god løsning eller ej. Jeg har netop fjernet et 10 år gammelt trådhegn i vores hæk, som den tidligere ejer lavede. Det var et af de sjældne tilfælde hvor det var hegnet der holdt stolpen, og ikke omvendt. Dem der ikke var knækket i forvejen, knækkede min nevø på 8 uden problemer.

Når det er sagt, så burde 50cm være nok.
Jeg ville gå efter de Ø7. Har haft nogle Ø5 ved nogle træer. Og nogle Ø7 anvendt til et vildthegn. De tynde rådnede noget før de tykke. Begge købt ved J&F.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

#Kermit,
Hvor mange år gik der får de rådnede?
De tynde startede med at brække efter 5 og de andre efter 7 men det betyder også noget hvor vandlidende jorden er.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Jeg har engang læst, at for trådhegn bør stolpen have 1/4 af sin længde under jorden, og for massive hegn er det 1/3. Jeg ville nu også vurdere jorden, for i sandet jord skal man længere ned end i leret.

Hellere leje end at bo på gaden.
Gør det nu ordentligt og rigtigt. Køb nogle pæle der er klassificeret til kontakt med jord !!!

Ellers knækker de efter få år. Du må så forfra. Det bliver dyrere og mere besværligt i længden.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hegnspæle er naturligvis beregnet til at gå i jorden.
Du kan vælge dem som er galvaniserede, så holder de længere. Men så har de jo den farve som de har, men kan naturligvis males hvis der er krav til designet.

50cm ned i jorden er ikke særlig meget. Gå efter mindst 80. Så er du også bedre sikret mod at de arbejder sig op med frosten. Vælg de tykke pæle. 

Elektronikteknikeren
Jeg har hegn fra jemog fix i ø5 og de første startede med at knække efter 2 år her efter 5 pr er der ca. en 1/3 der ikke er blevet skiftet så køb noget ordentlig 1. Gang.... desværre nødvendigt med hegn p.g.a. Eventyrlysten hund...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også