Underpap og Shingles

Hej LDS
Jeg skal lægge pap på et mansardtag, altså et tag med en ret stejl hældning (ca. 70 grader). Jeg vil lægge underpap icopal base 400p og ovenpå det vil jeg lægge Shingles. Underlaget er vandrette rupløjede brædder.
Er der nogle der kan komme med lidt råd omkring flg:
Skal jeg lægge min underpap på langs med brædderne eller fra tagkip til tagfod? Og i så fald med hvor meget overlæg?
Jeg har ikke tænkt mig at svejse underpappen, men blot bruge søm eller min hæftepistol. Er det ok?
pft!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Jeg står selv og planlægger at ligge shingles på mit parcelhus. Jeg har ikke så stejl en hældning som dig. Har læst mig frem til at hældninger på under 25 grader skal man helst bruge underpap og under 12 grader skal man nok vælge noget andet end shingles.

Dit tag havde nok klaret sig uden underpap, og det har nok været svært at få sat op.

I din situation og hvis jeg skulle ligge underpap havde jeg lagt det på tværs af brædderne, så er det lidt nemmere at arbejde med for dig og så kan det hæfte på alle brædderne i stedet for bare nogle stykker

I min situation anvender jeg planker af krydsfiner og vil derfor ligge underpappet på langs med taget så underlægget kan ligge på samme facon som en shingle - med overlægget bygget op nedefra, bare for en sikkerhedsskyld. Det er dog nok smag og behag hvorledes det ligger.

En base 400p skal den ikke også brændes på?
Hvordan gik det så, og hvilken type shingles valgt du at lægge?

/MAL
Hej 
det gik helt fint. Jeg satte underpap 404 med hæftepistol. Og det var lodret. Shingles på med søm. En kridtsnor er god at have ihvertfald til første nederste række. Brugte også kridtsnor videre op, men er ikke sikker på det var nødvendigt. Shingles var de 6-kantede fra IKO. Nemme og sjove at lægge. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis