Frekvensomformer

Hej, jeg har købt 2 frekvensomformerer af mærket Omron V1000, den ene er 240 volt ind 3 x 240 volt ud den anden er 3 faser 380 volt ind 3 faser 380 volt ud ud mit spørgsmål er der nogle her inde som kan give gode råd , angående montering på mine 2 drejebænke. En myford super 7 og en hjemmebygget.Der er ikke potmeter på nogle af frekvensomformerne ,det håber jeg kan monteres på dem Jeg prøver at lægge et par billeder af dem op her.Hvis der er nogen der er villige til at hjælpe mig med gode råd lægger jeg flere billeder op på forhånd tak Johnny Jørgen larsen

J.J.Larsen
50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke de frekvensomformere, men den med 1x240 volt ind og 3 x 240 volt ud, kræver så at din motor kan køre med 3 x 240 volt.
Det skulle undre mig meget, hvis der ikke kan tilsluttes et potentiometer, til regulering af hastighed/frekvens.

Jeg har en Boxford metaldrejebænk, og en SJ metalfræser, begge med frekvensomformere på, jeg har to danfoss vlt 2800, det fungere perfekt.

Skal det være helt efter bogen, kræver det et specielt fejlstrømsrelæ, det har jeg dog ikke, så har undladt at jordforbinde frekvensomformeren, men maskinerne er jordforbunden.
Ved godt det ikke er det smarteste, men det er sådan det er .

Jeg har et lille panel med pot meter, frem/bak/stop, samt nødstop på maskinenerne.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns jeg har læst dit indlæg da du monterede vlt på din sr80 drejebænk du bøvlede osse med det den gang Jeg er ny på teglværket ang vlt er men er villig til at lære.Jeg har læst at fejlstrøms relæet skal være en type B hvad det så en betyder,Jeg har heller ikke jord i min installation og har aldrig været her det er gået godt i 36 år, men heldet har måske været med mig jeg vil lægge nogle flere billeder op i morgen af vlt erne Tak for altid hurtigt svar vh Johnny

J.J.Larsen
Hej je_ns jeg tror jeg har forvekslet dig med en anden angående sr80erne bænken sorry

J.J.Larsen
Nej en SR80 har jeg aldrig haft, men har bøvlet en del med at få frekvensomformere til at virke.
Har prøvet lidt forskellige, nogle typer giver et dårligt startmoment, og ringe trækkraft ved lave frekvenser, eks typer der er beregnet til pumper eller ventilatorer.

Så som nævnt er jeg endt ud med at bruge danfoss vlt 2800, som jeg er godt tilfreds med.
Men prøv at sæt et diagram ind af tilslutningen, det bør der være i manualen.
Så er der sikkert en der kan hjælpe med hvordan det skal strikkes sammen.


Vi prøver igen, i morgen --
og skulle det blive relevant med et andet hpfi relæ, hvilket det blev da jeg monterede frekvensomformer på min drejebænk.
Det fandt jeg ved onkel harald til ca 170kr og skiftede det selv hvilket tog ca 5 min.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Tak for hjælpen Steen og Neubert det virker rigtig meget uoverskueligt for en nybegynder,Kan man virkelig ikke få noget der er mere enkelt?

J.J.Larsen
Din frekvensomformer er ret enkel. Men der er 1000 vis af muligheder for justeringer til andre formål. Så du skal kun koncentrere dig om det mest almindelige
Den skal have strøm ind, på L1 - L2 - og L3 ved 400 V ELLER L1 og L2 ved den på 230V
Så skal der kabel til motor ( bør være skærmet og skærm og jord forbindes sammen) T1 - T2 - og T3

Så kan du faktisk køre efter ganske få justeringer som du finder i afsnit Quick opstart guide
Det du skal vælge er startmetode - regulerings metode samt acceleration og deceleration.
Du kan køre med start og regulering på de knapper der er på frontpanel.
MEN du vil sikkert hellere styre med eksterne knapper og hastighed.
FREM OG BAK. Der skal så bruges en drejeknap som kan slutte en kontakt til den ene side - O i midten - og slutte en anden kontakt til den anden side. Det er svagstrøm så der må bruges stort set hvilken som helst snørre.
Ledning fra SC på omformer til den ene pol på begge kontakter - fra S1 til anden pol på fremad kontakt - S 2 til anden pol på bak kontakt.
Og så hastighed her skal der bruges en 2 kohm potentiometer
Den ene side tilsluttes til AC - midterbenet til A1 - og den anden side til V+
På en af knapperne kan man vælge LO / RE det betyder at du styrer medekstern knap eller med lokale knapper på omformer. så kan du sikkert køre.
Men du bør læse lidt på side 10 og 17
For at lave en autotuning. Det vil sige at frekvens reguleringen måler ud hvilken motor den har forbindelse til for at opnå bedst mulig kørsel. ( det er ofte ikke nødvendigt)
Du vil nok opdage at motoren kommer meget langsom op og ned i omdrejninger. Den har fabriks indstilling på 20 sec acceleration. Det kan du ændre til f.eks. 2 - 5 sec. ´på parameter C1- 01 og C1 - 02
Hvis du får alt for hurtig en acceleration så slår omformer fra på ovebelastning. Og er det sket så tag strømmen fra den og tænd igen 10 sec efter.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej det var lige det jeg har brug for Erik,den lette måde, der står at de frekvensomformer jeg har købt er filter indbygget eller kræver det et filter mere og jeg ville jo gerne have et potentiometer inbygget, men jeg syntes ikke det bliver nævnt i brugsforviringen , muligvis jeg skal læse den for 3die gang

J.J.Larsen
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis