Udskiftning af stolpe, på stolpesten, og er den ved at vælte?

Hejsa

Jeg har en ca 45 år gammel stolpe stående, som er ved at være godt vindbidt..
Jeg har forsøgt at redde den med træbeskyttelse, men er vist kommet for sent i gang.

Jeg pønser nu på at skifte den ud, og håber at I kan hjælpe mig med råd?

Jeg påtænker at købe en 90x90 stolpe i lærketræ, da jeg har nogle af dem, til et par espalier rundt omkring i haven.
Er Lærk ok, til projektet? Eller er trykket fyr bedre? Eller andre gode forslag..
Jeg skal jo kun bruge 1 stolpe, så om den koster 100,- eller 200,- er ikke vigtigt.

Jeg påtænker at sætte en soldat under remmen, der pt. Støttes af stolpen.
Fjerne stolpen, og montere den nye.

Der er en beton stolpesten under stolpen, men metaldelen er næsten rustet væk.
Kan jeg bore et hul i den eksisterende betonklods, og sætte en nyt beslag i? (Jeg har ikke en borehammer, kun slagboremaskine) Eller bør jeg skifte hele stenen (Jeg har faktisk en stolpesten inkl. Justerbart beslag stående)..

Jeg prøvede at tage nogle billeder af det nederste af stolpen, og blev lidt bekymret for, om den er lige ved at knække sammen?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her ses den fra siden..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Når du understøtter under udskiftningen, er der ingen problemer.
Hvis du kan komme til at skrue et beslag fast på beton pillen er der da ok.
Beslaget skal jo kun sikre stolpen bliver stående på plads...
Et beslag noget lignende det her, (fra Bauhaus)

Jeg ville vælge trykimprægneret stolpe.

Men jeg er absolut ikke fan af lærketræ, men derfor kan det da sikkert være en god nok løsning. 

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar Je_ns🙂

Jeg havde egentlig låst mig fast på en justerbar stolpesko, men det du viser er jo noget enklere at montere.. burde jeg sikre den var løftet yderligere op, eller er dette ok?

Jeg er heller ikke speciel fan af Lærk, men de stolper jeg har har jeg overfladebrændt, og de har fået en super flot farve, og åretegning..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Prøv at checke Plus.dk, de laver omlimede stolper for bedre holdbarhed. En 90x90 i 3,70 koster 500,- sortmalet. 

 

jetdirect skrev den 03-06-2020 13:10:49

Er det nogen fordel og ligge tagpap under stolpen så der ikke suges fugt op
Ja helt sikkert....

 


Vi prøver igen, i morgen --
Men vil det ikke bare sikre at vandet holdes fast, og ikke kan løbe af, hvis der er pap under?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er altid en god ide og have den afskårne ende opad, ligeledes på tryk impregneret 
Ja.. Det giver mening.. (hvis du mener at træet skal vende modsat vokseretningen, ved jeg ikke, hvordan man ser det?)
Men vil at stykke pap, på undersiden ikke blot give et sted hvor vandet kan ligge?
Der er jo ikke jordkontakt,men evt. et beslag

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 03-06-2020 13:51:37

Ja.. Det giver mening.. (hvis du mener at træet skal vende modsat vokseretningen, ved jeg ikke, hvordan man ser det?)
Men vil at stykke pap, på undersiden ikke blot give et sted hvor vandet kan ligge?
Der er jo ikke jordkontakt,men evt. et beslag

 Vedr det med den afskårne ende, stolpen skal jo nok skæres til så den ende du skærer i skal vende opad pga fugt.

det andet om tagpap vil holde på vand er jeg ikke klar over men man bruger det jo ved sokler på bundremme og det er jo over jord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også