Septiktank/sivedræn

Jeg har et hus fra 1996 købt for 3½ år siden. der er septiktank med sivedræn af samme alder. Jeg har stærkt på fornemmelsen at sivedrænet er tilstoppet da sivebrønden har svært ved at slippe af med overskudsvandet., selv nu efter en længere knastør periode. Jeg er ret sikker på at drænet ligger en hel del over grundvandsspejlet da hus og septiltank ligger ret højt på grunden, derfor min teori.  Mit spærgsmål går på hvad man gør. Er man nød til at grave ned og erstatte det eksisterende sivedræn men nyt, eller er der mulighed for at få det gamle sivedræn renset så det virker igen. Jeg tænker at 24 år ikke er en høj alder på noget såsanr!?!?  Skal tilføje at der er en kommunal ordning hvor septiktanken bliver suget hver år. I den forbindelse undrer det mig at de hælder lige så meget (vand siger de) tilbage i septiktanken efter tømningen. Håber på lidt kvalificeret vejledning!  

pgs2303
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo prøve at få sivedrønet spulet, måske de små huller er lukket til.
Eller prøv at grav ned til det et sted, er der tørt omkring, er de små huller tilstoppede.

Det er Jo kun det "tykke" der bliver fjernet ved den kommunale ordning, så slamsugeren afvander, og sender det "rene" vand tilbage i septiktanken.
skulle de tage det hele med, vil der jo blive utrolig meget kørsel, hen til renseanlægget, for at tømme af.


Vi prøver igen, i morgen --
Chaufføren på tømnings vognen forklarede at de har et filter system på bilen så en stor part af bl.a. fosfat bliver renset fra før det tynde pumpes tilbage. Fosfat kommer jo i stor stil fra vaskepulver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er rigtigt det er kun er det tykke de tager med. Du kan godt få spulet din dræn det vil kunne holde nogle år. Der sker en aflejring af diverse ting i de rør så det holder ikke i 20 år igen.

Jeg tror vores har holdt cirka samme tid som dine. De er blevet skiftet og lagt ned 10 kbm dræb grus der er pakket ind i fiberdug, satser på det klarer 30 år og så skal jeg vel på plejehjem til den tid

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis