Lampeledning

Jeg vil gerne styre en væglampe via IHC wireless.

Til formålet havde jeg anskaffet mig en ihc wireless stikkontakt og fået den monteret på loftet. Fra lampen havde jeg fået trukket 3 x 1,5mm2 installations kabel. Jeg havde så monteret en stikprop på installations kablet og sluttet den sammen med stikkontakten på loftet.

Vi har netop afsluttet et el-eftersyn og elektrikkeren fortæller at det er no-go med stikpropper på kabel til fast installation. Han foreslog at jeg i stedet for en stikkontakt brugt et wireless lampeudtag.

Jeg glemte at spørge om jeg må tilslutte installations kabel, som lampeledning til lampeudtaget på loftet?

vh
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal tilslutte dit installationskabel på bagsiden af lampeudtaget, således at det bliver en del af den faste installation.

jenshøj skrev den 02-06-2020 13:51:11

Du skal tilslutte dit installationskabel på bagsiden af lampeudtaget, således at det bliver en del af den faste installation.

 Så kan jeg jo ikke styre lampen?

Tanken var at fjerne stikkontakten og bruge det kabel der føder den til lampeudtaget

På afgangssiden vil jeg så bruge det installations kabel som lampen er koblet på nede i stuen

jeg er dog i tvivl om jeg må bruge et installations kabel som lampeledning også selv lom det bliver tilsluttet på loftet. 
Lampeudtaget har udgange på bagsiden til formålet.
Det skal laves som en fast installation, da tilledningen til en lampe ikke må gå gennem bygningsdele.
jenshøj skrev den 02-06-2020 15:20:26

Lampeudtaget har udgange på bagsiden til formålet.
Det skal laves som en fast installation, da tilledningen til en lampe ikke må gå gennem bygningsdele.

 

Aaarh var ikke lige klarover at der også var udgange på bagsiden.

Planen var at sætte en dåse op med lampeudtaget på loftet og så forbinde et installations kabel på tilgangs siden og et installations kabel på afgangssiden (bagsiden). Afgangssiden skulle gå til lampeudtaget ned i stuen på væggen. Lampen bliver så forbundet til lampeudtaget på væggen i stuen.

Er det lovligt?

vh
Når du har lampeudtag i stuen, hvorfor så ikke sætte relæet dér?
jenshøj skrev den 02-06-2020 20:19:46

Når du har lampeudtag i stuen, hvorfor så ikke sætte relæet dér?

 Fordi jeg ikke har lampe udtag i stuen :-)

lampen er en væglampe og passer fint ud over et vægudtag så man ikke kan se det. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis