Spærtræ dimensioner til væghængt seng

Hej Lav-det-selv'ere!

Jeg skal til at bygge en høj-seng til et børneværelse. Tanken er at den skal stå i et indhak der er 3.20m bredt, og være gennemgående(80x200cm seng og 80x120cm legehjørne).

Planen er umiddelbart at lave et gennemgående spærtræ på den fritstående side - jeg tænker 45x195mm i fuld 3.2m længde. Fikseret i væggen i begge ender (letbeton i den ene ende, dobbeltgipsvæg i den anden - her vil jeg også støtte til jorden mod gulv).

På indersiden af spær-træet og mod alle vægge vil jeg montere 45x45 reglar, som "gulv" og madres kan ligge på.

Min intuition siger mig at et 195mm højt spærtræ nok skal kunne holde over et 3.2m spænd, selv med et par børn kravlende deroppe - men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogen beregninger på belastningsevnen af enkelte bjælker.

Derudover: Hvad er den pæneste og mest solide måde at fiksere spærtræet i enderne? Bjælkesko skal nok holde, men der er risiko for at konen brokker sig over det visuelle :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror da også nok det skal holde.
Tror også du har ret i at bjælkesko ikke er vejen frem, hvis du fortsat vil satse på et samliv.
Men du kan jo gøre som man ofte gør ved større limtræskonstruktioner.
Du tager et stykke fladjern på de 195mm længde og en bredde på 45mm derpå svejser du en flange på på omkring de 150-200mm og igen de 195. Den skal ende med at ligne et T med lang nedstreg. Flangen skæres der så ud til i spætræet og kan så boltes eller du kan lave nogle stålnagler der kan bankes stramt i ende med at flytte med ydersiden.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 02-06-2020 13:10:25

Tror da også nok det skal holde.
Tror også du har ret i at bjælkesko ikke er vejen frem, hvis du fortsat vil satse på et samliv.
Men du kan jo gøre som man ofte gør ved større limtræskonstruktioner.
Du tager et stykke fladjern på de 195mm længde og en bredde på 45mm derpå svejser du en flange på på omkring de 150-200mm og igen de 195. Den skal ende med at ligne et T med lang nedstreg. Flangen skæres der så ud til i spætræet og kan så boltes eller du kan lave nogle stålnagler der kan bankes stramt i ende med at flytte med ydersiden.

Godt bud på et skjult beslag! Svejseapperat er jeg dog ikke mand nok til at eje - og er i øvrigt overbevist om at min bedre halvdels tiltro til mine svejseevner til et bærende element for hendes børns sundhed ligger på et meget lille sted. Er det nogle beslag der findes færdiglavede, og hvad hedder de mon?

Alternativt må jeg se om jeg kan slippe afsted med bjælkesko med indvendige flanker.
Billedet er fra Lilleheden der producerer limtræ og åbenbart forhandler beslag. Jeg ville prøve en af de store byggemarkeder såsom Stærk. Ellers kan en lokal smed altså hurtigt lave sådan noget.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvordan med spændet over de 3.2 meter - er der andre der har inputs til det? Som sagt er min fornemmelse at det nok skal holde, men har desværre ikke meget faglighed at have det i :)
Det kan sagtens holde. Når man kigger i spændviddetabel så går de ud fra ta der kun må ske en ned bøjning på 1/400
Du er fuldstædig ligeglad med ned bøjning. Du vil kunne hænge en bil op i den på midten uden at den braser sammen.
Når du har lavet det, så smider du børnene op, og hænger selv i armene nedenunder og du vil ikke kunne se nogen problem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis