Solenergi

Hej alle gør-det-selv'er

Er der nogen af jer der har meget forstand på om det stadig er en rigtig stor fordel af få opsat solcellen, efter de gjorde at man ikke måtte sælge sin oversyende strøm, eller hvad der nu var?

Mvh Brian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg foreslår, at det ville være en god idé at installere et solpanelsystem med et batteri. I mit tilfælde har jeg denne, og al overskydende strøm går til batteriet.
[Admin: Link slettet. Mistanke om spam]
appleapple1 skrev den 06-09-2023 08:43:41

 I mit tilfælde har jeg denne, og al overskydende strøm går til batteriet.

 Der er vel ikke plads til alt din overskydende strøm med mindre du har meget små solpaneler?

Har du beregnet tilbagebetalingstiden på dit anlæg?
Jeg kan se at tråden er startet op igen med et spam-indlæg. Men jeg svarer alligevel.

Jeg tror at det er svært at få økonomi i et solcelle anlæg med de regler, man har i dag. Batterier gør det ikke bedre.

Når der er meget sol, er strøm billigt. Det er på de tidspunkter, hvor der har været negative priser. For tiden er strøm billigst om eftermiddagen, især i weekenden. Man får altså aldrig en besparelse på over 2 kr pr kWh (1 kr for strøm og 1 kr i afgift). Det man sender tilbage på nettet i det tidsrum, får man kun få øre for og man riskerer at skulle betale, når prisen er negativ. Når der skal bruges ekstra strøm, er det når strømmen er dyr, medmindre der er kraftig blæst.

Det er også svært at få økonomi i batterier til 50.000 kr. Batterier på 5 kWh eller mindre giver ingen mening. De perioder hvor der er meget sol, er priserne om aftenen ikke specielt høje. Da batterier ikke holder til mere end en dag eller to, er det altså aldrig når strømmen er dyr, man kan spare. Der er derfor ikke ret store besparelser til at afskrive investeringen af batterierne.

Jeg vil anbefale at man ikke spørger et solcelle-firma om det kan betale sig, men selv regner efter.



Hej Brian.
Jeg har googlet salg af solcellestrøm og jeg har ikke kunnet finde at man ikke må sælge sin overskydende strøm. Har du en kilde til din oplysning?  Link salg af el Jeg fandt derimod dette som er fra maj i år. Jeg har ingen ide om hvorvidt det er rentabelt, det var bare påstanden om at man ikke længere måtte sælge overskydende strøm som undrede mig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Man kan godt sælge sin overskyende strøm. Men det er til markedspris. Salgsprisen er lavere end den tilsvarende købspris. Når man har overskud får man typisk 10 til 20 øre pr. kWh, da prisen er lav, når der er meget sol. Man skal bruge el, når der ikke er sol, skal man købe det til normal pris. Når der ikke er sol eller meget vind, ligger prisen ofte mellem 2 og 4 kr (incl. afgift).

Tidligere kunne man for hver kWh man afleverede få en tilbage på et vilkårligt tidspunkt. Der var regnestykket et helt andet. Der havde de kWh man solgte reelt en værdi af 2 til 4 kr. Nu er det 10 til 20 øre.
Annonce
Heldigvis er ordningen som godeven beskriver stoppet - At man kunne aflevere den når markedsprisen var 20 øre og få den tilbage nar prisen var 4 kr. Det svarer til vi andre forærer dem et uendeligt stort og gratis batteri.

Kan du selv bruge Ellen når solen skinner f.eks. en elbil der er hjemme i dagtiden  kan det nok betale sig - uden batteri -skal du videre men batteri så regn omhyggeligt på det.

 

Solceller kan betale sig, specielt med en batteri løsning. Ja man skal sælge den overskydende strøm som man ikke bruger, hvad havde du ellers tænkt dig? Men med et batteri, vil du havde mulighed for at lagere strøm, til den er dyr og hente, når den er billig. 

it is better to burn out than to fade away
Når der er rigtigt meget solenergi om eftermiddagen om sommeren, er der nogle gange negative priser på strøm. Hvis solcelleejere har sat deres anlæg til sælge overskydende strøm, skal de betale.

Med de regler der er i dag, skal solcelleanlægget være meget billigt, før det kan betale sig. Hvis nogen påstår at det altid kan betale sig, skan de starte med at vise at det kan betale sig at købe et 3 kW anlæg til 80.000 kr.

GodeVen skrev den 03-10-2023 08:24:59

Når der er rigtigt meget solenergi om eftermiddagen om sommeren, er der nogle gange negative priser på strøm. Hvis solcelleejere har sat deres anlæg til sælge overskydende strøm, skal de betale.

Med de regler der er i dag, skal solcelleanlægget være meget billigt, før det kan betale sig. Hvis nogen påstår at det altid kan betale sig, skan de starte med at vise at det kan betale sig at købe et 3 kW anlæg til 80.000 kr.

 Hvor køber du dine solceller?

Jeg kiggede lidt på nettet og fandt dette.... https://energielektrikeren.dk/product/solcelleanlaeg-3kw/
Det er ingen tvivl om at en hybrid løsning, gør det mere rentabelt, batterier er bare meget dyre. Men med rigtig styring, er det alle pengene værd.
Jeg skal være ærlig og sige at jeg aldrig har hørt og at man skal betale for at levere til nettet. Skulle dette være tilfældet, ville jeg ikke gøre det og lukke anlægget ned. Er du sikker på at det er rigtigt?

it is better to burn out than to fade away
gasse skrev den 16-10-2023 23:12:15

Hvor køber du dine solceller?

Jeg kiggede lidt på nettet og fandt dette.... https://energielektrikeren.dk/product/solcelleanlaeg-3kw/

Inverteren er kun en 1-faset inverter og uden batteri, og prisen er uden montering.

Dvs. i praksis vil den kun kunne bruges til at drive 1/3 af standbyforbruget der hjemme på hverdage, og måske en vaskemaskine i weekenden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis