Kondensator i lampe

Hejsa

Jeg har lige købt en gammel skrivebordslampe med lysstofrør, og da jeg tændte den i går, sagde den to høje lyde, og derefter stod der røg ud af den. Jeg skilte den ad og kunne se, hvad jeg troede var et batteri, men efter nøjere bekendtskab har jeg fundet frem til, at det er en slags kondensator af mærket RIFA. Der står PZB 4002/13, og det er 250V. Der er ca 20mm mellem benene. Jeg erfarede også, at disse er noget lort, da de hurtigt brænder sammen, og flere steder foreslår folk x2 kondensatorer, men jeg aner ikke, hvilken en jeg skal have fat i. Jeg har ingen forstand på el, og vil nødig gøre mere skade end gavn.

Måske er der nogle kyndige på linjen, der kan hjælpe?
Det håber jeg:)

Mvh
Petra 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Så er det altså rigtig som nogen siger at det er røg der er det virksomme stof i en kondensator. Lukker man det ud så virker den ikke mere. Nå spøg til side og hjælp damen. 
Det er en støjkondensator. altså ikke hørbar støj men skal imødegå radiostøj.
Pil den ud og brug lampen alligevel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Haha, det giver jo god mening. Tak for din besked, jeg piller den ud og ser, hvad der sker.

Vh Petra 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis