Genbrug jord uden at fjerne rødder?

Hej genier!

Jeg fjernet et par gamle bede og skal nu have fyldt ekstra jord på for ar komme i niveau med resten af haven, inden jeg skal plante græs. 

I den anden ende af min have har jeg en stor bunke jord med ukrudt i. Det jord vil jeg selvfølgelig gerne genbruge - men hvis jeg flytter jorden med rødder og ukrudt i, så ender jeg jo med at have det i min nye græsplæne?

Hvordan kan jeg genbruge jorden, men uden af få ukrudt med? Nogle nemme tricks?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er græs noget af det mest taknemmelige at dyrke i en have.
Selvfølgelig vil ukrudtet spire, når du genbruger jorden, men det er kun mælkebøtte og bellis der kan overleve at få klippet hovedet af hele tiden, når du slår græsset.
Brændenælde, skvalderkål og feks tidsler kan ikke klare plæneklipperen, og bukker under med tiden.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du er vidende om, at planter som vejbred, mos, gul kløver / fin kløver, diverse kornsorter fra fuglefodring mv. kan være i bunken, så vil du få problemer med disse, da de er ligeglade med at blive klippet ned. Nu ved jeg ikke, hvor stor den bunke er, men du kunne evt. sprede den lidt, dække den af med sort plastic og lade den ligge i et års tid, så har du gjort hvad du kan, for at gøre det af med diverse uvækster.


Hellere leje end at bo på gaden.
Der er mange olieholdige frø arter der overlever mange år under sort plastik. Jeg ville ikke gøre noget andet end at lægge det ud, og så bekæmpe de mælkebøtter der vil komme FØR de sætter frø her i maj måned.
Jeg har faktisk opfundet en løsning for mange år siden ( kun i mit hoved ) Du skal lave en maskine der løbende kan opvarme jorden til 80 -100 grader. Noget med en rysterende og så rigtig meget ild under. Det vil jeg tro der tager livet af de fleste arter. Men det er nok for omstændelig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Varmekompostering - bland jorden op med den bedste havekompost og husdyrmøg - lav en kompostmile, som jævnlig stikkes om. Her kan temp. nå op på 70-80 grader, og det overlever de fleste frø ikke. 
Tak for gode input!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis