Afstand mellem fundamentspunter

Hej, Jeg er ved at skulle opmåle til punktfundament til et nyut kolonihavehus. Min bundramme skal understøttes på stolpebære med justerbar stolpesko : Stolpebære

Min bundramme består af spærtræ. Yderrammen er i 45 x 195. På tværs inde i rammen fæstner jeg 45 x 120 mm nederst og ovenpå den anden vej 45 x 70 mm. Således får jeg en 'krydsforskalning' når der isoleres. F.eks. som vist her.

Der skal bygges to bygninger, dette er den lille.

Mit spørgsmål er; hvor skal jeg placere fundamentspunkter og hvor mange. Jeg ønsker at lave et gulv med 22 mm gulvkrydsfiner og nogle linoleumsfliser ovenpå og det skal jo helst virke fast.

  1. Afstand mellem rand-fundamentspunkter (45 x 195 mm)?
  2. Hvor stort spænd kan der være mellem 45x120 mm spærtræet som er monteret inde i rammen?
På forhånd tak!

lynet
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine tværspær er voldsomt underdimemsionerede ift kun at have randfundament. Der findes slet ikke tabeller for gulvspær i 45x120. 90x180 kan gabe 3,9 m hvis der er en meter ml hvert spær. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 01-06-2020 21:59:17

Dine tværspær er voldsomt underdimemsionerede ift kun at have randfundament. Der findes slet ikke tabeller for gulvspær i 45x120. 90x180 kan gabe 3,9 m hvis der er en meter ml hvert spær. 

Tak for indspark. Ja jeg havde godt på fornemmelsen at 120'erne var for lange uden understøtter. Har du et forslag til en bedre konstruktion? Jeg ville gerne undgå gennemgående træ for ikke at få kuldebroer. Jeg har ikke kunnet finde 245x45 i trykimprægneret. I så fald kunne jeg bruge 195 mm som gulvspær?  (Alle dimensioner står naturligvis på højkant). 

Alternativ kunne jeg lave en langsgående 120'er og understøtte den med fundamentspunkter....

Hilsen Anders


lynet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis