Koble ledninger sammen i samledåse


jeg vil gerne koble de her 3 ledninger i min eksisterende samledåse. Jeg har fri til at smide jord i jord og fri til blå ledning i mine samlemuffer. Kan brun kobles til enten lyseblå eller sort? Eller skal jeg have en samlemuffe mere til 3 ledninger?
 
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal du lige have styr på hvad du vil samle. Jord skal ubetinget være gul/grøn og må ikke samles med andet. Blå er 0 og skal altid samles med blå (bortset fra nogle ældre installationer). Fase er normalt altid brun og er konstant strømførende. Der kan være undtagelser hvor den brune bruges som tændledning til f.eks. et lampeudtag. De øvrige farver bruges normalt som tændledninger.
Husk at montere trækaflastning i den samlemuffe, således at kablerne ikke kan rykkes ud.

Søren O
Jeg synes ikke jeg skriver nogle steder hvor jord ikke skal kobles i jord? Og det samme med blå eller 0. :)  Dem har jeg jo plads til i det nuværende setup. Spørgsmålet går på om brun kan kobles med tændledningen så? Eller skal jeg holde mig til brun i brun også? 
Jeg har da skrevet at brun godt kan bruges som tændledning. Er der i samme kabel flere ledere hvor der er en konstant fase, bør det dog være den brune.

Søren O
Det forstod jeg ikke lige ud fra ovenstående. Så bare lige for at skære det ud i pap for mig. Så vil eksempelvis lyseblå godt kunne bruges med brun, jord i jord og blå i blå og så vil jeg få 230 v? :) 
Her melder jeg pas. Så vidt jeg kan se, så er det den lyseblå der skal bruges som nulleder når der er 2 farver blå i samme kabel - men lad de professionelle fagfolk komme med et bud.

Søren O
Annonce
Hvis der ikke er plads til en ledning mere i den muffe med brune ledninger, skal du skifte til en med mere plads. Det er den eneste mulighed.

fase
Okay :) 

af ren nysgerrighed, hvad bruger man så de sidste 2 til i sådan en installation? Det går direkte fra tavle til samledåse, således ingen kontakter eller andet? 
Det kan man jo ikke vide uden at kikke i tavlen. Måske de ikke lige har haft andet. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ud fra din beskrivelse, så er det et 5 leder kraft kabel der går fra hovedtavlen ud til din samledåse (sikkert hvor der engang har stået et komfur/ovn eller vaskesøjle), som så er blevet "donor" til en almindelig stikkontakt.
Du kan med stor sandsynlighed bruge sort eller grå som fase i stedet for den brune der allerede er igang

Jeg vil på det aller kraftigeste anbefale dig at tilkalde en elektriker til at udføre installationen for dig, da du har gang i både stærkstrøm (400V) og installations kabler, hvilke du er igang med at tilslutte fleksible kabler til, hvilket heller ikke er helt lovligt.

 

Steensen skrev den 01-06-2020 16:43:37

Ud fra din beskrivelse, så er det et 5 leder kraft kabel der går fra hovedtavlen ud til din samledåse (sikkert hvor der engang har stået et komfur/ovn eller vaskesøjle), som så er blevet "donor" til en almindelig stikkontakt.
Du kan med stor sandsynlighed bruge sort eller grå som fase i stedet for den brune der allerede er igang

Jeg vil på det aller kraftigeste anbefale dig at tilkalde en elektriker til at udføre installationen for dig, da du har gang i både stærkstrøm (400V) og installations kabler, hvilke du er igang med at tilslutte fleksible kabler til, hvilket heller ikke er helt lovligt
Alt er installeret af elektriker, det eneste jeg skal er at koble en gennemstrømsvandvarmer på med de 3 ledninger, det er efter instruks fra elektrikeren :) 
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis