Hanebånds-/gitterspær og bærende vægge

Hej alle,Vi har købt et håndværker tilbud, og planen er at nedrive alle de indvendige vægge, brække gamle betongulv op, og støbe nyt, samt lave om på indretning.Jeg har hørt at hanebåndsspær med en bredde på 7,5m som mit hus, plejer at være selvbærende. Dog har jeg læst at nogle af skillevæggene kan være stabiliserende?
Nogle af væggene var fjernet inden jeg overtog huset, mens vi selv har fjernet nogle.
jeg har vedhæftet nogle tegninger, hvor de røde streger indikerer hvilke skillevægge jeg ikke tør at nedrive, og de blå streger er de vægge som allerede er nedrevet.
På forhånd mange tak 🙂
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må vist hellere få en byggesagkyndig til at lave nogle stabilitetsberegninger. Du bliver sikkert nødt til at lave noget stabiliserende på dine langsider. Normalt er det længste uden skillevægge 7-8 m facade.
Dine spær er gitterspær. Hanebåndsspær er noget helt andet.

Søren O
De eneste vægge der kan være problematiske er nogle af dem du har markeret med blåt. Det er den væg der går på tværs ca. midt i huset. Den er sikkert stabiliserende på de 2 lange vægge. Men i skal vel have nogle andre skillerum op, og de kan jo så gøre have samme funktion selv om de ikke er præcis samme sted.
Det er som skrevet gitterspær konstruktion og den er normalt selvbærende. Der er jo heller ikke noget der bærer under midten i den ende af huset hvor der er stue. Så hvis de sidste 3 -4 spær kan holde uden noget bærende under så kan de andre også.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar! :)

​Ja planen et at sætte soldaters op, indtil de nye skillevægge opbygges.
God aften.

Soldater er bærende lodret opad og da du ikke har nogen bærende skillevægge, ( dine spær er selvbærende ) så er de ikke til nogen nytte.
Stabilitet vil sige at dine ydermure har risiko for at blive trykket hvis der er kraftig vind påvirkning. Er det meget storm, meget lang væg så kan huset i værste fald vælte. Det er der minimal risiko for da de værste storme kommer om efteråret, og huset ligger måske sådan i læ at stormen aldrig er kraftig der.
Det der kan nytte noget på stabilitet er at er at skrue en skrå reglar fra bunden af ydermur midt på den lange væg og skråt op til loft bjælke ca. 2,5 m inde. Det gøres i begge sider. Det giver en trekant som holder "hatten" på plads i stormvejr. Du kan se på skitsen at hvis der trykkes på huset fra vest ( venstre side ) så vil en stor del af kraften gå via den skrå reglar ned imod sokkelen i højre side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er sådan lidt "shoot first, ask questions later"-agtigt - vælt en masse vægge først, og stil spørgsmålene bagefter. Du skal VIRKELIG tage fat i nogen der ved hvad de snakker om, og det kan kun gå for langsomt. For det er ret tydeligt at du er helt ude hvor du ikke kan bunde. Hvor velmenende det end er, så kan alle og enhver på nettet bare skyde fra hoften med ting de tror/ved, men du har ikke en jordisk chance for at vide hvad der er rigtigt eller forkert - selv en der tager meget fejl, kan lyde meget overbevisende. Så igen, RING TIL EN INGENIØR!!
NikolajBo skrev den 03-06-2020 20:44:50

Det er sådan lidt "shoot first, ask questions later"-agtigt - vælt en masse vægge først, og stil spørgsmålene bagefter. Du skal VIRKELIG tage fat i nogen der ved hvad de snakker om, og det kan kun gå for langsomt. For det er ret tydeligt at du er helt ude hvor du ikke kan bunde. Hvor velmenende det end er, så kan alle og enhver på nettet bare skyde fra hoften med ting de tror/ved, men du har ikke en jordisk chance for at vide hvad der er rigtigt eller forkert - selv en der tager meget fejl, kan lyde meget overbevisende. Så igen, RING TIL EN INGENIØR!!

 Hej Nikolaj og tak for dit svar,


Tidligere ejer har efter gennemgang med ingeniør fjernet nogle vægge. Inden jeg fik de resterende vægge pillet ned, er huset gennemgået af en tømrermester som netop har udtalt at taget er selvbærende, men at skillevægge kan virke stabiliserende ved kraftig sidevind, dog var det ikke bekymrende i dette tilfælde, da de omtalte skillevægge kun ville være nede i få uger. Derudover er der en garage på 60 kvm op af en af hjørnerne på huset som går 2 meter på hver side af hjørnet. Men ja, der skal også en ingeniør på, inden der foretages flere væsentlige ændringer.

Rigtig god aften
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis