Tørretumbler - lovkrav om beskyttelsesleder?

Hej.
Jeg har fået udskiftet tørretumbler af en montør. Da han var gået opdagede jeg, at han bare havde smidt stikproppen med to ben (schuko) i en stikkontakt med dansk jordben. Altså har tørretumbleren ikke forbindelse med jord/beskyttelsesleder.

Jeg er med på det rent sikkerhedsmæssige og "Nice to have" aspekt ift at få jordet tørretumbleren. Men er der egentlig lovkrav om det? Synes ikke at jeg kan finde noget om det....

Pft
Hej. Jeg har fået udskiftet tørretumbler af en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De danske LK udtag er også 16A. Man installerer jo primært grisetryner i ny installation.
Kun stikkontakter med afbryder er ikke 16A.

Elektronikteknikeren
Grisetrynen fås også som schukokontakt med pindjord. Pindjorden er en belgisk fransk opfindelse, og schuko stikpropperne er udført, så begge udgaver er tilgodeset.  For øvrigt synes jeg, kritikken af det danske system er helt ved siden af. Prøv at se på stik fra Schweitz. De ligner de amerikanske, som bestemt ikke er noget at skrive hjem om. Engelske stikpropper er da noget klodset, fordi der skal være plads til en sikring. 

fase
Det danske system er en ubrugelig skrammelstandard da det ikke passer til de stik der leveres med apparaterne.
Der er ingen grund tilat holde fast i hverken dansk, schweizisk , amerikansk eller engelsk standard. Gør hvad i kan for kun at bruge schuko eller pindjord. det er det sikreste og billigste.

Jesper
Gør hvad i kan for kun at bruge schuko eller pindjord. det er det sikreste og billigste. 
Jamen jeg bruger også Schuko stikkontakter, hvor det er hensigtsmæssigt. Schuko stikkontakter fra dit hadefirma leveres i øvrigt med pindjord som standard. Jeg bliver nødt til at korrigere dig, det hedder ikke schuko eller pindjord. Det hedder schuko med pindjord, fordi det er en fransk afart af schuko. Kvaliteten er i øvrigt på niveau med dit hademærke.

fase
Hej Jeg er ikke ude efter at miskreditere et bestemt fabrikat. Kun dansk jordsystem, som jeg ikke kan sige noget som helst positivt om.
Pindjord og schuko er 2 forskellige ting. Schuko er opfundet i Tyskland i 1926. Pindjord er fransk/ belgisk.CEE7 stik som er det sædvanlige på kl. 1 apparater passer til begge systemer. Schuko stik , som ikke er særligt udbredte i DK passer kun i schuko stikkontakter. Begge systemer kan isættes en dansk stikkontakt, hvorved spændingen overføres men man er uden beskyttelse fra jordlederen. problemet kan med CEE7 teknisk set løses ved anvendelse af en pindjordadapter
Schuko kaldes også sidejord i Danmark. LK producerer både schuko- og pindjordkontakter.

Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis