Tørretumbler - lovkrav om beskyttelsesleder?

Hej.
Jeg har fået udskiftet tørretumbler af en montør. Da han var gået opdagede jeg, at han bare havde smidt stikproppen med to ben (schuko) i en stikkontakt med dansk jordben. Altså har tørretumbleren ikke forbindelse med jord/beskyttelsesleder.

Jeg er med på det rent sikkerhedsmæssige og "Nice to have" aspekt ift at få jordet tørretumbleren. Men er der egentlig lovkrav om det? Synes ikke at jeg kan finde noget om det....

Pft
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Schukostikproppen giver ingen jordforbindelse uden at være tilsluttet en schukostikkontakt eller til en stikkontakt efter dansk system gennem en adapter. Prøv at se bag på tumbleren om der står noget om: "Skal jordforbindes forskriftsmæssigt", hvis der gør det, skal montøren installere den forskriftsmæssigt.

fase
Den skal jordforbindes , det skal hårde hvidevarer , og tørretumler står som regel tæt ved en vaskemaskine som også skal jordforbindes , ellers kan det gå helt galt ...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Fra fabrikken er den jo jordforbundet ( shuko stik ) så det er meningen.  Der skal købes en adaptor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar. Det stod tydeligt i opsætningsvejledningen og der var heller ingen diskussion med firmaet. De smider en adaptor afsted :) 
I princippet er det ligemeget med jordingen, hvis apperatet r "dobbelt isoleret", hvilket indikeres af en dobbelt firkant omme på mærle skiltet/klistermærket  hvor der står mærke spændingen.

At det så er næste "skridt" at man skal have aktiv jord i kontakten apperatet tilsluttes, hvis der er jord i apperatets stik (hvilket der er i schuko).
Så løsningen med adapteren er bedst, men oftest er hårde hvidevarer dobbelt isoleret, så det er som sådan ej et lovkrav med jording af tumbleren, men en god ting.

 

Annonce
Hvis det tydelig står i installations vejledning så skal den jordes. Jeg synes ikke nogensinde at have set dobbelt isoleret tumblere og vaskemaskiner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alle klasse 1 apparater skal jordforbindes hvis dette er muligt. Undtagelsen er hvor der ikke er jord i installationer. Alle apparater der har et schukostik eller et CEE7 stik skal jordes, hvis der er en virksom jordleder i installationen. Bedste løsning er at installere en schuko stikkontakt eller evt en pindjordstikkontakt, så virker det altid. Adapterløsningen er i praksis lige så sikker men den fylder en del. Derfor Installer altid schuko stikkontakter eller pindjord, aldrig de elendige og utidssvarende danske til 3 benede stik, kaldet dansk jordsystem.
Klasse 2 , dobbeltisolerede apparater skal eller må ikke jordforbindes.

Jesper
Der er ingen undtagelser , hvis der ikke er jord så skal den laves ., hårde hvidevarer består af mere end 90 % metal som kan blive strømledene og dermed farlig at berøre , hvis jorden mangler............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg tror nu nok det danske system er lige så godt som meget andet. Der er i hvert fald meget forskel på kvaliteten af en dansk stikkontakt  og en af de billige udenlandske. ( der er naturligvis også forskel på 160,00 kr og 17, 95 )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det danske  systems manglende kvalitet har for det meste noget at gøre med at det er en særstandard som ingen andre bruger. Ikke så meget om de produkter der er på markedet. Dog skal nævnes at alle schuko og pindjordstikkontakter er mærket med 16A, hvilket giver større chance for at undgå skader på grund af varmeudvikling. Jeg ville meget gerne have at lovgivningen var mere med til at fremme udfasningen af dansk jordsystem.
I bygninger der er opført før 1974 er der ikke altid fremført jordledning. der kan være forbud mod nulling fra forsyningsselskabet. I dette tilfælde kan man lovligt bruge et kl. 1 apparat uden jording, hvis der er HFI/ HPFI, selv om det langt fra er en god løsning. Hvis der ikke er ført jord frem må man ikke installere stikkontakter med jording, uanset type, da det giver falsk tryghed.

Jesper
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis