Kredsløbsdiagram og relæ-typer ifm. hobby-projekt

Hej LDS-folk!

Det er mit første indlæg her på siden, og indledningsvis kan jeg fortælle, at min erfaring med elektronik stort set nul, så jeg håber I vil bære over med mig (og mine spørgsmål!).

Lad os gå direkte til sagen: det drejer sig om et lille elektronisk hobby-projekt jeg er igang med at stykke sammen ifm. min nyfundne interesse for ølbrygning. I den anledning har jeg fået et diagram fra et andet forum - se vedhæftning - men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg bærer mig ad ift. en evt. installering af et fejlstrømsrelæ i kredsløbet, idet den lejlighed jeg bor i kun har et HFI-relæ på gruppetavlen, og som man kan se på diagrammet, så skal jeg til at lege med jævnstrøm, hvilket jeg har læst kan give anledning til en potentiel livsfarlig situation, da HFIen ikke måler DC og derfor ikke beskytter.

Mit spørgsmål er så, om jeg kan/må installere et HPFI-relæ i kredsløbet her (med automatsikringer selvfølgelig), uden det har nogen effekt på relæet i gruppetavlen?

Jf. nedenstående kilde må man nemlig ikke sætte relæ-type B bagved en type A/AC.

"https://installator.dk/v%C3%A6lg-den-rigtige-fejlstr%C3%B8msafbryder"

PS. jeg bruger ikke et 5500w element, kun et 2500w.

På forhånd mange tak og god weekend til jer alle! :)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det eneste sted du har DC er de 12v styrestrøm fra regulatoren til SSR.
Det behøver du ikke bekymre dig om, i forhold til HFI.

Vigtigst er at du får dimensioneret dine ledninger rigtigt.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tak for det hurtige svar jthyge! Jeg var lige inde og google svagstrøm/stærkstrøm (begreber jeg slet ikke havde overvejet ifm. sikkerheden - hovsa) og kan se vi først skal op over 60Vdc før det bliver grimt - det letter gevaldigt på bekymringerne.

Mht. dimensioneringen af ledingerne vil jeg gerne spørge, om ikke det vil være smartest ift. brandsikkerhed at gå med 2,5mm2 ledning fra udtag til element i og med der skal køre strøm igennem ledningen (dog ikke konstant ved max kapacitet jf. solid state relæet) i over 2 timer?

/Sebastian

Du skriver, at du vil sætte et varmeelement på 2500W til opvarmning af massen. Det kræver en 13A gruppe, 10A er for lidt.

fase
De øverste grønne, blå og brune kan være 1,5 mm2 når du kun kører med 2500w 13 A sikringer foran.
Det er ikke smart at have særskilt HFI i dette apparat, af de grunde som Fabrin nævner. Kører den på en gruppe for sig selv kan der være særskil HPFI i tavlen. for dette apparat.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej igen,

Desværre kan jeg ikke køre elementet på en særskilt gruppe idet jeg bor i en lejlighed (opført mellem 1940-1980), så jeg må forlade mig på det uddaterede HFI i gruppetavlen.

I tråd med ovennævnte er selve ledningsnettet nok et problem ift. brandsikkerheden; på selve tavlen er der angivet, at man max må trække 10 ampere, så selvom mit badeværelse er af nyere installation (nye fuga udtag, sikkert forbundet med 1,5mm2 kabel), er det da ikke en meget dårlig ide at trække 13 ampere fra udtaget / udskifte sikringen til 13 ampere af hensyn til evt. dårlige varmeafledningsforhold i væggen? Jeg kan nemlig nedskalere til et 2000w element.

På forhånd tak, og god dag!

/Sebastian
2500 w som du starter ud med trækker 10,8 A ved 230 v
Selv om der står maks. 10A ved din sikrings gruppe så er der en nyere regel der siger at man umiddelbart må gå op på 13 A bare ved at købe 13 A sikringer og sætte i. ( har du automat sikringer skal denne skiftes )
De varmeaflednings forhold som du nævner er der taget hensyn til i den nye regel.
MEN hvis du sætter den på en gruppe med noget andet så kan det være en god ide at køre med et indre varmelegeme, men stadig 13A sikringer.
Nu er ølbrygning nok ikke en aktivitet der foretages samtidig med at der skal tørres hår eller andet strømslugende, ligeledes foregår opvarmning vel over mindre end 1 time og måske en gang om måneden. Du behøver slet ikke at bekymre dig om brand m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svaret ev elmand, det giver ro i sjælen at vide jeg ikke er i gang med at brænde hytten ned.

Jeg er dog desværre lidt af en ordkløver, så når du skriver at man "umiddelbart må gå op på 13 A bare ved at købe 13 A sikringer og sætte i" har jeg for god ordens skyld vedhæftet et billede af mit relæ; vi bruger neozed D01 gg som sikrings-type, men du siger vi kan sætte 13A sikringer i tavlen uden kvaler?

På forhånd tak!

/Sebastian
Du kan gå ned i supermarkedet og købe 13 A D01 sikringer, så de ligger klar. Så går du i gang med ølbrygning og HVIS dine 10 A sikringer springer så kan du umiddelbart udskifte de 10 A med 13 A
Det ses at der er plads til 1 gruppe mere, hvis du får problemer med at den 13 A sikring vil springe. Men det forventer jeg ikke vil være tilfældet, da den belastning du påtænker svarer til 1 kogekande f.eks.
Både installation og sikringer kan klare en ret stor ekstra belastning i kortere tid. .
Her kan du i øvrigt læse om sikringer i bolig installationer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du vil sikre dit kredsløb internt, kan du købe glassikringer af typen flink, og dertilhørende holder. De fås som "inline" Dvs. at holderen sidder på den ledning der forsyner din opstilling.
Du kan jo også gå ned i effekt på dit varmelegemerne, 2kw og 1,5kw er også let at få fat på, og så springer du ikke sikringen i tavlen fordi du også skal se tv samtidig😁

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis