Kredsløbsdiagram og relæ-typer ifm. hobby-projekt

Hej LDS-folk!

Det er mit første indlæg her på siden, og indledningsvis kan jeg fortælle, at min erfaring med elektronik stort set nul, så jeg håber I vil bære over med mig (og mine spørgsmål!).

Lad os gå direkte til sagen: det drejer sig om et lille elektronisk hobby-projekt jeg er igang med at stykke sammen ifm. min nyfundne interesse for ølbrygning. I den anledning har jeg fået et diagram fra et andet forum - se vedhæftning - men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg bærer mig ad ift. en evt. installering af et fejlstrømsrelæ i kredsløbet, idet den lejlighed jeg bor i kun har et HFI-relæ på gruppetavlen, og som man kan se på diagrammet, så skal jeg til at lege med jævnstrøm, hvilket jeg har læst kan give anledning til en potentiel livsfarlig situation, da HFIen ikke måler DC og derfor ikke beskytter.

Mit spørgsmål er så, om jeg kan/må installere et HPFI-relæ i kredsløbet her (med automatsikringer selvfølgelig), uden det har nogen effekt på relæet i gruppetavlen?

Jf. nedenstående kilde må man nemlig ikke sætte relæ-type B bagved en type A/AC.

"https://installator.dk/v%C3%A6lg-den-rigtige-fejlstr%C3%B8msafbryder"

PS. jeg bruger ikke et 5500w element, kun et 2500w.

På forhånd mange tak og god weekend til jer alle! :)

Hej LDS-folk! Det er mit første indlæg her på... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Han kan nok ikke bare gå nedad i effekt. Der lægges ud med 5,5 kw og så vil han ned på 2,5 kw eller 2,0 kw. Øllet skal jo opvarmes samme dag som han begynder. Men JA det kommer jo an på hvor stor portion det er.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Det er en god idé mht. I inline-sikringerne Gregeren, dem havde jeg faktisk pønset på at installere. Jeg skulle måske have nævnt hvilket volumen der arbejdes med; det drejer sig om Max 25 liter, hvilket tager godt ~55 minutter at varme op fra 8-10 grader til 67 ved 90% effektivitet - niveauet holdes i 90 minutter Ca, så der kan sikringen/ledningerne køle ned. Alternativt kan man spæde til med kogende vand fra komfuret for at bringe belastningsperioden ned, idet øl-massen jo også skal koges bagefter.

Men alt dette kan undgås, hvis jeg kan skifter til 13 ampere - så kan køleskabet/fryseren jo også få lov at køre uden jeg skal være nervøs?

God aften til jer.

/Sebastian 
Jeg ved faktisk ikke hvad de inline sikringer skal gøre godt for. Der skal naturligvis den viste lille sikring til styreenhed.
Det du laver er faktisk bare en vandvarmer med lidt avanceret styring.
Jeg har i mit tidligere liv lavet en del hjemmebrænding af sprut. Der monterede jeg nogle varmelegemer fra vaskemaskiner ind i en aluminium 40 l mælkespand. Det skulle styres præcis på 67-70 grader, og det virkede fint uden elektronisk styring.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-06-2020 22:20:34

Jeg ved faktisk ikke hvad de inline sikringer skal gøre godt for. Der skal naturligvis den viste lille sikring til styreenhed.
Det du laver er faktisk bare en vandvarmer med lidt avanceret styring.
Jeg har i mit tidligere liv lavet en del hjemmebrænding af sprut. Der monterede jeg nogle varmelegemer fra vaskemaskiner ind i en aluminium 40 l mælkespand. Det skulle styres præcis på 67-70 grader, og det virkede fint uden elektronisk styring.  

 Jeg havde faktisk netop sådanne varmelegemer i tankerne. De fås jo til ingen penge. 


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis