Spærkonstruktion ved loft-til-kip

Hej alle

Vi har købt os en ældre landejendom, hvor vi påtænker at lave loft-til-kip på stuehuset (ca. 6.5x9 m) med en taghældning på 45 grader og valmede ender. Taget er som sådan fint, så spørgsmålet er om/hvordan man vil kunne ombygge de eksisterende hanebåndsspær til en form for bjælkespærskonstruktion, hvor man beholder det øverste hanebånd men fjerner spærfoden, f.eks. ved at montere nye og større spær på siden af de eksisterende? Og vil en sådan konstruktion evt. kræve forstærkning af ydervæggene?

Vi er med på, at der naturligvis skal en bygningsingeniør ind over til at lave beregningen, men for nuværende vil jeg bare gerne lige prøve at få en idé om mulighederne :-)

Mvh. Morten

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ikke ekstra spær ind hvis det var mig ville jeg hæve spærfoden så der bliver frihøjde på 230 cm og føre loftet op til hanebåndet som bliver synligt, hvis ellers bjælkerne er pæne. For det er et kæmpe arbejde og tilpasse omkring bjælkerne så det bliver pænt. Alternativt kan i gemme hanebåndene væk så de ikke kan ses. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Loft til kip er ikke det store problem, men et kæmpe arbejde. I skal dog opfylde de nugældende isoleringskrav, så det bliver vel noget med 400 mm isolering under taget + 50 mm. luftspalte under undertaget. Jeg ville ikke blande en bygningsingeniør ind i det, blot lave en solid trækonstruktion.

Søren O
Hej begge

Tak for jeres svar. Mht. det med at hæve spærfoden, så ved jeg ikke om det er muligt, da vi har i sinde at vælte en ellers bærende væg, der er i midten af stuehuset, og som spærfoden hviler på. Så hvis den skal hæves, er den måske for svag?

@Søren O. hvordan tænker du "en solid trækkonstruktion" skulle se ud?
For at få plads til isoleringen skal du have dine spær til at fylde noget mere. Hvis der skulle nyt tap på, kunne man "blot" montere en regel i den rigtige afstand fra det oprindelige spær, og så fastgøre med forskallingstræ og måske hulbånd. Så monteres dampspærre, evt. yderligere 45 mm isolering og forskalling til loftbeklædning. Så er der klar til at isolere fra udvendige side.
Når taget ikke skal af, må du fastgøre regler eller spærtræ af et par gange under taget (gerne på kryds den ene gang), og sætte isolering op - et lag af gangen, til du opnår den rigtige isoleringstykkelse. Det er en større omgang, hvor du bliver nødt til af fastholde isoleringen med f.eks. tråd, så det ikke falder ned men du bygger det op. Tømmeret skal fastgøres solidt til dine eksisterende spær, så du ikke resikerer at hele din opbygning falder ned.

Søren O
For lige at være sikker på at jeg forstår det rigtig. Er det helt fra stue etage at der skal være loft til kip. Eller er det udnyttelse af 1. sal med loft til kip.? ?
Jeg kan ikke se nogen spærfod, der kan genere. Der er hanebånd og så den lille planke under spær forneden. Den vil ikke genere når nu der skal isoleres.

Jeg er netop færdig med indretning af en 1. sal. Her er alle hanebånd synlige, loftet i 4 værelser og bad er 30 cm over oprindelig hanebånd. ( hængt op i endnu et hanebånd ) I midten er der et fællesrum/trappeopgang hvor oprindelige hanebånd er hævet pga. stor vindues parti. I dette rum er der loft til kip. Årsagen til at der ikke er loft til kip i værelser er at det deles i 2 værelser i hvert ende. Det ville blive noget klyt med et højt skillerum derop, og ligeledes vil lamper, udsugning, spot m.m. ikke sidde så godt som i det lille vandrette loft.
Og ja det er noget bøvlet at få dampspærre nogenlunde tæt ved hanebånd som næsten alle har store svindrevner. ( Der limes med montagelim ind i svindrevner samt imellem dampspærre og træ) .
Ligeledes var det et stort arbejde at tilpasse fiber gips plader omkring hanebånd. Både ved skråvægge og på begge sider af skillerum. Der skal naturligvis være en samling netop der, og så er der udmålt med en kontur måler link .
Jeg har lavet en lægte parallel med spærene 350 mm fra tagplader. Der er udmålt og rettet ind på den 1. og sidste i hvert rum, og så er der trukket snore imellem hvor de mellemste er rettet ind efter. Lægter er fastgjort med hulbånd / hulplader til spærene Der er så isoleret imellem spær, og lidt bredere hvor isolering når helt sammen omkring hulplader. Der er alt sammen fastholdt med tynd ståltråd og klammepistol. Under skrå lægter kommer så dampspærre. På langs skrues lægte lag på kryds. Det vil sige vandret og med passende afstand i forhold til plader. Der er lige plads til 45 mm glasuld, elinstallations kabler, spot m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svarene. Jeg kan godt se, jeg ikke fik skåret det helt klart nok ud i pap. Der er tale om loft-til-kip helt fra stueetagen. Altså hvor vi helt sløjfer den uudnyttede 1. sal 

Det ændre jo ikke meget på opbygningen.
Bjælkelag imellem nuværende etager kan ikke undværes.
Du spørger så til at bevare hanebånd men fjerne spærfod. Det er så denne spærfod jeg ikke kan få øje på vil genere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis