PEX til badeværelse - Hvilken tykkelse?

Jeg skal reparere en vandinstallation og vil i den forbindelse erstatte de galvaniserede jernrør (3/4") med PEX, men jeg er i tvivl om dimensionen.

Jeg har fået at vide, at jeg skal bruge 18 mm (røret går til et badeværelse med toilet, bad og håndvask), men når jeg leder på nettet er det så vidt jeg kan se 15 mm, der er det "almindelige" (kan bl.a. fås isoleret, hvilket jeg har brug for).

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal bruge, og hvilken dimension, der bedst matcher den eksisterende 3/4" installation?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

3/4" er ca. 20 mm indvendig. Det svarer til ø28x4 i PEX (28 udvendig og 4 i vægtykkelse).
Denne dimmension kræver en bøjningsradius på min. 280 mm. Det kræver rigtigt god plads.
Jeg tror dog 18 mm PEX vil være nok i dit tilfælde.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Tak for svaret.

Mit tvivl går dog ikke så meget på den fysiske sammenligning, men jeg har hørt, at der er større tab i et jernrør (på grund af overfladen, bøjninger og samlinger) end i PEX, så derfor går jeg ud fra, at dimensionerne ikke skal oversættes direkte...?

Jeg har i øvrigt 18 mm "på den anden side" af den kommende reparation. Jeg vil derfor ikke få nogt ud af at sætte 22 mm op, så det jeg håber er måske at kunne skalere ned til 15 mm, da det er noget mere tilgængeligt m.h.t. materialer.

Mvh
Thomas

P.S.: Den store bøjningsradius er intet problem, da det skal trækkes i en kælder, der i praksis har status af krybekælder (højde ca. 1,5 m.)

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasPont (den 10-06-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasPont (den 10-06-2002).]

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Med den kælder højde du har ville jeg straks omdøbe den til vin kælder og/eller øl kælder. hvis du har flere rum kan du jo passende lave forskellige afsnit med diverse forskellige mærker, årgange og lækkerier smile smile

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Thomas.

Når du er færdig med vin OG øl-kælderen som anbefalet i sidste indlæg, så kommer både Njord og jeg + sikker nogle flere andre af de "faste" på siden og ser på den, og giver en helvedes masse gode råd om forsyningssikkerhed, dimensioner på dit fadølsanlæg og plads til bøjninger af armen.
Det vil blive utvivlsomt blive et spændende, langt og fagligt indlæg du vil få fra os alle.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
En god ide, men jeg må skuffe jer; Det er kun et enkelt kælderrum, det drejer sig om - resten af kælderen er i fuld højde, og der er skam allerede både øl- og vinkælder tongue

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej Thomas

Hvornår skal vi komme ???

Venligst og forventningsfuldt Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis