Batteribooster til 85HK Yanmar

Nogen som har erfaring med hvor stor effekt en batteribooster skal have for at sparke sådan en fætter igang? Har kigget på denne på 1000a https://www.pricerunner.dk/pl/636-4729064/Bilpleje-Motorudstyr/Noco-GB40-Sammenlign-Priser. Prisen er fornuftig, men skal man et hak opad så fordobles prisen jo.

Et eller andet er gået i kuk i mine bådbatterier, så vi er altid bange for at brug eks. køleskab, så det ville være rart at vide at man altid kan starte selv hvis batterierne pludselig er flade.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det ikke bedre at købe et ordentlig startbatteri, og så have et "forbrugsbatteri" dit køleskab og andre forbrugsting tapper fra. De to batterier skal så tilsluttes gennem et "skillerelæ".

Søren O
Tak Søren, Det kan du have ret i, men vi sejler ikke ret meget, og kun på søer, så jeg orker ikke at skulle til at lave noget større ud af det. Vil bare gerne have den sikkerhed at jeg tør tænde for noget batteriforbrugende uden at skulle være hunderæd for pludselig at stå med to døde batterier (har 2 paralletforbundne bilbatterier). Og så kan man jo bruge sådan en booster til lidt andet nyttigt såsom USB-stik til ladning af mobiler og evt. en løs køletaske engang imellem. Og jeg er selvfølgelig klar over at boosteren skal være rimeligt fuld når/hvis jeg skal bruge den til startbooster :)
Du kunne starte med at montere skillebatteri til dine nuværende batterier. Så vil du være nogenlunde sikret. Køber du en booster, så skal den ikke være "vildt stor" - skal "kun" hjælpe dit startbatteri.
Skillerelæ kr. 229,- hos Biltema.


Søren O
Nu ved jeg ikke så meget om strøm, men i min el-boks kan jeg vælge "Off", "1", "2", "all". Tror du ikke der allerede er et skillefilter i en sådan båd (nidelv 26 / 1999)? Batteri "1" er fladt, så båden starter p.t. kun ved "2"/"All". Begge batterier er ca. et par år gamle, og vi sejler meget lidt. I tilfælde af mgl. skillefilter hjælper den så imod at de to batterier står og modarbejder hinanden?
Når vi ikke sejler sætter vi altid vælgeren i "off" position. Selv når vi lægger til for en kort periode slukker vi altid strømmen ved hovedafbryderen. Der bør derfor ikke være noget der kan tappe batteroerne i perioder hvor vi ikke sejler.
Batterier skal oplades jævnligt, det har de bedst af.
Måske du skal have nogle solceller, der kan lade dine batterier op, de er rigtig gode, når man ikke sejler så tit, og så behøves de ikke være så kraftige.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Et skillefilter gør blot tingene automatisk. En manuel omskifter kan det samme, men kræver at du ved hvad du skal gøre. Jeg vil tro at din startmotor kun er koblet til det ene batteri, så du skal ikke bruge strøm fra dette batteri til andet forbrug. Når du sejler, og din bådmotor lader batterierne skal de begge være tilsluttet (omskifter skal stå på all). Når du så stopper motoren igen, skal du huske at stille omskifteren til "forbrugsbatteriet" hvis du vil bruge strøm.
Med et skillerelæ skal du ikke selv huske at skifte om, blot aktivere hovedafbryderen når du skal bruge strøm.

Søren O
Er gået i krig med at få begge batterierne ladet op - giver dem tre døgn hver. Herefter vil jeg anskaffe et skillefilter, og så ved lejligheden få lavet noget landstrømstilslutning så båden altid står med en ctek 7.0 forbundet til batterierne når båden er fortøjet. Men, hvordan lader man begge batterierne når man har landstrøm tilsluttet. Er det "All" på vælgeren og så minus til minus på batteri 1 og plus til plus på batteri 2? Står positionsvælgeren på off formoder jeg ikke der er kontakt mellem batterierne, og i så fald vil den ved ikke lade nogen af dem?
Hvis du monterer et skillefilter (relæ), så skal du ikke mere bruge din omskifter. Laderen tilkobles så startbatteriet, og når ladespændingen kommer højt nok op, tilkobles dit forbrugsbatteri automatisk.
Indtil du får monteret skillefilteret sætter du din omskifter på "all" hvis du vil lade begge batterier op samtidig. Det burde være uden betydning om du placerer begge ladekabler på samme batteri, eller flytter det ene ladekabel over på det andet batteri.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis