Frithængende skrivebord råd søges

Hej LDS

Jeg vil gerne spørge jer til råds, hvad i evt. har gjort eller har ideer til mit skrivebords projekt.
Jeg har et indhak i min lejlighed, hvor skrivebordet skal op. Det vil blive brugt til computer, studie osv.

Jeg har indtil videre købt en 2000x800x26mm massiv eg bordplade, som er skåret til.
Jeg har monteret lægter langs væggen hele vejen rundt, men mangler noget til at støtte pladen i dybden.
Hvad vil i anbefale her?
Vil en lægte langs pladen 40cm inde og nogle kortere stykker den anden vej (se billede) være nok, eller skal der mere støtte til som kraftige bordbæringer, der monteres på væggen?
Jeg vil helst undgå ben, for at få et rent look, men er bekymret for at det sidste af bordpladen, som ikke er understøttet vil give efter en dag.

Grå = Murstensvæg
Sort = Bordplade
Rød = Lægter der allerede er monteret på væg
Blå = Vil en lægte/lægter her være nok som understøtning?
På forhånd tak
Mvh
Simon

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
De 2 stk 40 cm stumper lægte gør ikke ret meget gavn. Men den langs gående sarg ( blå ) lægte på ca. 150 cm gavner meget hvis den står på højkant. Men du skal have en mere ca. 20 cm fra forkant. Køb taglægter de er styrke sorterert og lidt højere. Jeg kigger lige på midt eget købe spisebord. Den er netop 2 meter og har en sarg på 75 mm højde 10 cm fra kanten. Det generer kun hvis man vil sidde med benene over kors.
Den 2 meter lange bordplade vil komme til at bue nedad, hvis du sætter albue op på bordet eller der er en der lige vil drøfte noget og sætter røven på bordkanten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret.
Den blå lægte er 162cm og vil stå på højkant. Jeg købte lægterne i målene 38x57mm.
Jeg må ud at købe en lægte mere og montere den ca. 20 cm fra forkant. Kan denne skrues fast i lægerterne som allerede er monteret på væggen med flere vinkelbeslag, eller vil det være mere holdbart at pille lægterne af igen og skrue det sammen også til sidst sætte det op igen.

Du kan gøre den fast med vinkel beslag på bagsien. Det er ikke her den store styrke skal være, det er stivheden på bordplade du sørger for. Men du skal også have den skruet op i bordpladen. Det er vigtigere og styrker det hele. Du kan bruge 5 x 70 mm skruer. Det er nok bedst at bore igennem lægten så gevind på skruer kun tager fat i bordplade. Og det selv om skruer har glat hals øverst.
Når jeg skrev 20 cm inde så var det for at den skulle genere knæene mindst, men 10 cm inde er jo bedre i forhold til styrke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fantastisk, så gør jeg det :-)
Har heldigvis købt 5x70mm skruer lige til det formål, at skrue bordpladen fast nedefra gennem lægterne.
Jeg vurderer lige om jeg vil blive generet, hvis den sidder 10cm inde, for du har helt ret i at styrken i sidste ende er det vigtigste.

Mange tak for den fine hjælp.
Du kan jo starte med et par skruetvinger eller give den et par skruer, og så svinge lidt med " skankerne " Så kan du endelig fastgøre den der hvor det er bedst.
De 70 mm kommer jo fra 57 + 26 = 83 Så skal skruer jo være kortere, Og 80 mm er lige til grænsen. Så 70 mm går kun 13 mm op i bordplade det er derfor jeg anbefaler at bore i lægten så den ikke tager fat med gevind der.  Og så må skrue gerne trække lidt hårdt op i lægten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det giver god mening med at bore i lægten. Tak, tror jeg har en rimelig plan nu

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis