Rundsav eller dyksav?

Hej skal lave spisebord og møbler af solid douglasplanker på 35mm tykkelse som kræver en del præcision, hvad er mest egnet til opgaven, rundsav eller dyksav



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Kommer lidt an på om det er plade, stavlimning eller bare planker med luft. Til det projekt ville jeg nøjes med rundsav, skal noget flækkes er stationært grej langt bedre. På den anden side, kan en dyksav være fin til lidt noter og slidser for at undgå kast, men det kan en stationær også.
Vh. Carsten

 

Hej Carsten

Tak for svar. Det er solide planker 500mm x 2000mm i hele stykker og ikke limede. Må jeg spørge hvad der menes med flækning, noter slidser og kast? :-) ?
Når du skriver stationært, mener du rundsav / dyksav på bord?
Hvis det er til at lave vinkelrette snit, altså tilskæring af bordpladen, så ville en rundsav med tilhørende føringsskinne være det bedste. Dyksav er noget man bruger, hvis man skal skære huller inde midt i en plade, men den kan også bruges til dit formål.

Du bør ikke vælge en føringsskinne af plastik, der duer efter min opfattelse ikke ret godt. Da en god føringsskinne er dyr, og kræver at landet på saven passer dertil, kan du også bruge en helt alm. rundsav, og en retteskinne / vaterpas, som gøres fast med skruetvinger. Så kan du køre rundsavens land langs retteskinnen. Det er en smule mere besværligt end en rigtig føringsskinne, og kræver at landet på saven er 100% parallelt med klingen, eller "sparker" rundsaven og laver grimme mærker med klingens bagkant.

Du kan også overveje, om du ikke kan få pladen skåret til i et rigtigt savværk (bordrundsav). Koster sikkert lidt, men så er det gjort 100% ordentligt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Går ud fra du mener håndrundsav, eller dyksav..

Så vil jeg ubetinget vælge en dyksav, med føreskinner det vil være langt den bedste løsning.

En dyksav er jo bare en rundsav, men typisk er den meget bedre bygget, og med større præcision.
Og den har spor i foden, så den styre helt præcist, efter føreskinnen.

Siden jeg købte en dyksav, ligger mine to håndrundsave bare ubrugte på hylden..

Jeg har en makita dyksav, som jeg er yderst tilfreds med..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
En dyksav med lang førings skinne er bedst til formålet. Det er ikke let at køre så lange planker præcis i en bord / stationær rundsav.
Du skal købe en speciel klinge til dyksav hvis du skal køre på langs ( (flækning )
En dyksav med skinne kører også kører også meget præcis i dybde hvis man skal skære delvis igennem, f-eks. ved at save spor på bagsiden ( Slidser ) Så du undgår at planken trækker sig /buer. ( kaster sig )
Jeg har lavet et lille hul i førings skinner ved begge ender. Hvis man saver fra bagsiden så kan man sætte en lille skrue i som holder skinnen godt på plads. Det er ikke altid nemt at få skruetvinger til at sidder korrekt i begge ender.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpsomt svar . Hvad betyder flækning. Og hvad for en type klinge skal købes til at skære i træ på langs?

Som jeg skriver:  køre på langs ( (flækning )
På de klinger jeg køber CMT orange tools er der et skema på. Der gives der stjerner afhængig af hvor egnet de er til formålet.
Den jeg har monteret i dyksav lige nu er en 160 mm 40 tands og den har 0 stjerner for Rip wood ( på langs i træ ) medens den har 5 for cross wood ( på tværs i træ ) og 4 for plywood ( krydsfiner )
Så har jeg en der ikke er pakket ud endnu Den har 24 tænder og har 3 stjerner for Rip wood 3 for cross wood 3 for plywood men kun 1 for laminate. Det viser jo at det er lettere at save på tværs af årene.
Der er også forskel på hvilken vinkel tænder er slebet i. Men læs på anvendelse område.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En dyksav er lettest og mest præcis at arbejde med. Den er et yndet snedker værktøj. Skærer man på tværs, så skal der mange tænder til for at lave et fint snit. Jeg tror jeg har 56 tænder på min 160mm mafell klinge, den bruger jeg praktisk taget til alt, pånær flægning (savning på langs af årene) til flægning har jeg en med 16 tænder. det der sker er at de fine tænder genererer mere savsmuld end der er plads til ved tanden, så bliver det varmt, træet bliver brændt og klingen kan sætte sig fast. Er man doven, kan man skrue ned for hastigheden, hvis det kun er ganske lidt man skal skære. for 2-3 snit ville jeg skifte klingen.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis