Blanding af mørtel til fugning

Skal I gang med omfugning af vores rødstens hus fra 1910

Jeg er i tvivl om hvordan jeg laver en mørtel som kan holde og som passer til huset.

Har I et forslag til blandingsforhold: cement/bakkemørtel/strandmørtel

Skal jo sikre mig en ensartet blanding hele vejen rundt.

Kunne også vælge den dyre løsning
med hydraulisk kalkmørtel som er færdigblandet.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
-:)
Jeg har sakset fra nedenstående link, som er spændende læsning for nørder, og andre med interesse for murværk.

Hvis man bruger mørtel, iblandet cement (portlandcement – såkaldt KC-mørtel) her, påføre man et meget stærkt, tæt og usmidigt materiale til et svagere, diffusionsåbent og meget smidigt materiale, i form af det gamle murværk. Der er mange eksempler på at dette er gået galt, at de stærke materialer knuser de svage, og herefter skaller af med store skader og omkostninger til følge. Det gælder specielt fugning af murværket. Her bør man ikke fuge med KC-mørtel, hvis huset er opført før 1960.

https://www.bevardithus.dk/wp-content/uploads/02-LÆSKET-KALK-mørtel-og-puds.pdf
Vi fik skiftet fuger på en side af vore rødstenshus fra 1924 for 5-6 år siden.
Muren brugte cement og bakkemørtel 1:10. Det er en forholdsvis blød fuge.
Det har ikke været årsag til problemer endnu.
Jeg er selv forstat med samme blanding på endnu en side. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg fugene hele huset om i ca. 2005. Der var en murer der rådgav og hjalp mig en del. Der brugte vi cement og bakkemørtel  ca. 12 : 1 Det har holdt i de 15 år uden en eneste afskalning eller lignende.
I ca. 2014 fik vi nyt tag på, og her blev gesims genoprettet, og der blev muret 2 nye skorsten piber. Det blev igen samme blanding og det står rigtig fint.
Stenene til huset er sandsynligvis lavet på et lokalt teglværk. De har stort set alle synlige fejl med stenspringere m.m. men det er jo ens på hele fladen så det er den charme. De er også et hårdt brændte så måske er det der at kvaliteten ligger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Forsøgte med mange mørtel/bakkemørtel blandinger men intet matchede de originale fuger ordentlig. Jeg fik fat i noget Jura kalk og brugte det istedet for cement - det matchede i første forsøg.

 

ev elmand skrev den 07-06-2020 22:05:31

Jeg fugene hele huset om i ca. 2005. Der var en murer der rådgav og hjalp mig en del. Der brugte vi cement og bakkemørtel  ca. 12 : 1 Det har holdt i de 15 år uden en eneste afskalning eller lignende.
I ca. 2014 fik vi nyt tag på, og her blev gesims genoprettet, og der blev muret 2 nye skorsten piber. Det blev igen samme blanding og det står rigtig fint.
Stenene til huset er sandsynligvis lavet på et lokalt teglværk. De har stort set alle synlige fejl med stenspringere m.m. men det er jo ens på hele fladen så det er den charme. De er også et hårdt brændte så måske er det der at kvaliteten ligger.

 12 bakkemørtel + 1 cement er det korrekt forstået? Og så en slat vand eller? 


 Vh.

Vil ikke kloge mig på blandingsforholdet. Men hvis du går i gang med selv at blande mørtel og cement, så skal du være meget præcis med afmålingen, for at undgå farveforskelle på de færdige fuger.
Ikke noget med x skovfulde mørtel til y skovlfulde cement. Det skal være ret præcist. Så find nogle spande som passer til forholdet, og brug så strøgne mål.

Blandings forhold er jo ca. det jeg brugte. Og det er forstået som volumen mål. Det er ikek så vigtig atdet er præcis sådan du gør MEN din egen gentagelse skal være præcis som der skrives så skal det måles præcis op ved hver blanding. Lille spand / til cement og tæl i starten op hvor man små spande der går på den større spand til mørtel. 
Brug den type cement der hedder Mester cement. til nød basis, men ikke rapid. Forskellen er hærdetiden. Når du har en blanding til fugning så tager det måske en 1/2 dag at bruge den, og så er rapid cement for længst hærdet så meget at det ikke kan bruges. 
Der skal passende vand i. Ikke så meget at det pladrer ud på dit pudsebræt, men sådan at det kan ( efter nogen øvelse ) tages op på ryggen af fugeske. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis