Montering af vindue - Kan ikke bruge den eksisterende fals

Jeg kan ikke montere mit nye vindue i den normale fals / udfræsning, som der er i vinduet, da der ikke umiddelbart er noget at skrue fast i, da træskellettet ligger længere inde bagved. Så jeg vil høre jer, om man evt. kan montere vinduet i den tykke del af vindueskarm, altså på indvendig side af glasset? Det passer nemlig med at jeg kan skrue ind i en træstolpe. Det er et almindeligt standard topstyret vindue. Se billede.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du da sagtens. Det er ik noget problem kun kosmetisk. Idag hvor man får færdigmalede vinduer er det smart at montere i falsen, men det ser ud som det er et brugt vindue som alligevel skal males.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas. Tak for svaret. Vinduet på billedet er stadig det gamle vindue, det nye er ikke sat i endnu :) Det lyder godt, at det mest er pga. af det kosmetiske, at man normalt monterer i falsen. Jeg var nemlig bekymret for, om det var fordi man risikerede at vride vinduet skæv og dermed få problemer med åbne / lukke funktionen, hvis man monterede i den tykke del af rammen på indvendig side af glasset. Tak for hjælpen.
Når du får pillet det gamle ud og klodset op, hvor det skal være, kan du skrue et par vinkelbeslag  fast på ydersiden af vinduet og i det tømmer, der vist på dit billede med beklædningen demonteret. Om du kan gøre ligesådan i den anden side, kommer an på om der beklædning, du kan tage af.

fase
S. Fabrin skrev den 30-05-2020 15:07:17

Når du får pillet det gamle ud og klodset op, hvor det skal være, kan du skrue et par vinkelbeslag  fast på ydersiden af vinduet og i det tømmer, der vist på dit billede med beklædningen demonteret. Om du kan gøre ligesådan i den anden side, kommer an på om der beklædning, du kan tage af.
Tak for foreslaget S. Fabrin - Det var faktisk en rigtig spændende idé, der også rent kosmetisk er super god. Tænker du så, at jeg måske helt kunne undlade karmskruer, hvis jeg i stedet benytter vinkelbeslag fra stolpen og i ydersiden af vinduet? Har du evt. en god ide til, hvordan jeg kan isolere vinduet og placere fugen bedst. Havde selv tænkt på at benytte en alu sideinddækning, da jeg skal have plank ved siden af vinduet. Men har du evt. andre gode ideer hertil.

 

Du skal ikke bruge karmskruer, hvis du bruger vinkelbeslag. Du kan gøre det samme i den anden side, hvis du kan komme til det. Du kan bedre se hvordan, når vinduet er pillet ud. Var der ikke et billede af den anden side i dit indlæg? Med hensyn til fugning så var der vindpap o.lign., det må kunne gøres på samme måde igen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også