Udehane i carporten

Jeg skal bruge en ekstra udevandhane i carporten, og er kommet i tvivl omkring reglerne. Min plan er at bruge 32mm PEM rør som føres fra kælderen, igennem krybekælderen som er uopvarmet (kun kælder under halvdelen af huset) og så derfra nedgravet i 40-50 cm dybde ud til carporten. I kælderen monteres der en kugleventil med aftapning, så der kan lukkes af om vinteren, og der monteres også en studs med med cykelventil, så jeg kan blæse røret helt fri for vand i vintermånederne. Min usikkerhed omkring reglerne går på dybden på nedgravede rør og tilsvarende på de rør der vil løbe i krybekælderen. Er det ok at trække rør i uopvarmede rum og er det ok IKKE at grave dem ned i frostfri dybde, når man alligevel altid er nød til at tømme rørene helt om vinteren?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er bare at hvis du ikke tidsnok når at få tømt røret så stået du med en vandskade.... så det er en risiko du selv må videre, 
Det er lidt pest eller kolera.
Hvis du gør det efter bogen, har du stadigvæk et problem med din vandhane i carporten - den kan også fryse hvis den ikke tømmes for vand. Arbejdet med at grave vandrøret ned i frostfri dybde - også i krybekælderen, er alt for stor i forhold til hvad du får ud af det.
Jeg har selv gjort som det du foreslår, og det virker udmærket. Den seneste "vinter" har jeg slet ikke haft lukket for "ude vandet", men det er selvfølgelig er risiko.
Hvad med f.eks. kolonihaver. Hvilke regler går de ind inder? Mange steder lukkes der for vandet om vinteren.

Søren O
Hvis det skal være frostsikret, og du vil bruge den om vinteren, kan du grave ned i frostfri, og bruge en frost sikret vandpost, den lukker for vandet nede i frostfri.
De virker fortrinligt, vi har nogle stykker på arbejde.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det er sgu lidt et dilemma. Jeg er helt enig i at arbejdet simpelthen er for stort, hvis det skal graves ned i 120 cm, i forhold til hvad behovet er, og enig i at frostproblemet alligevel vil opstå i carporten (med mindre man bruger den smarte hane der lukker frostfrit). Årsagen til ideen er udelukkende at jeg alligevel skal grave tom-rør ned til el-bil-lader, men det skal jo kun ned i 35 cm, og det er så sammen med tom-røret at jeg vil lægge PEM røret, så jeg kan lave vandforsyning i carporten. Vandforsyningen skal udelukkende bruges om sommeren til opfyldning af “pool” og en ide om en ude-bruser.
Med hensyn til reglerne, så må der vel næsten være undtagelser for nogle situationer, campingpladser, havne, vandingsanlæg i drivhuse, hestestalde, sommerhuse osv har ikke mulighed for at lave en frostfri installation, og lukker derfor ned om vinteren - men de installationer må vel være lovlige alligevel?
Som alternativ til en rigtig vvs installation overvejer jeg at trække endnu et tom-rør og deri trække en god vandslange, som jeg så sætter på en alm gardena-kobling i kælderen, det kan vel ikke betragtes som en fast installation .... måske :-)
Gode ideer modtages meget gerne. 
Jeg ville trække et pex i tomrør PEM er beregnet til direkte nedtrapning.
En vandslange med gardenakobling er IKKE beregnet til at stå med vandtryk på.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis